Програма Помощ за пенсиониране за хора над 58 години

В страната ни застаряващото население, както и мрачните демографски тенденции са сред реалните заплахи за икономическата и фискалната стабилност в дългосрочен план. Нужно е да се предприемат действия, за да се увеличи броя на участниците в трудовия пазар сред по-възрастните работници. Приобщаването и задържането на работа на безработните българи на възраст над 58 години е причина държавата да започне реализацията на програмата "Помощ за пенсиониране". Освен това за хората, на които не достига осигурителен стаж или възраст за придобиване право на пенсия, програмата предоставя такава възможност.
Какви са целите на програмата
Програмата "Помощ за пенсиониране" е разработена съгласно условията на чл. 31, ал. 1 от Закона за насърчаване на заетостта и се реализира при спазването на разпоредбите в чл. 16, т. 1, чл. 16а, ал. 1 и чл. 56 от същия закон.
Целите на програмата включват помощ по време на прехода от безработица към работа и пенсионирането на безработни българи над 58 г., търсещи си работа и имащи регистрация в Дирекция "Бюро по труда". По този начин им се осигурява заетост за период от не по-малко от 3 месеца и не повече от 24 месеца. Тази програма подобрява възможностите на сънародниците ни, включени в нея, да придобият право на пенсионно възнаграждение по чл. 68, ал. 1 и 2 от КСО. Също така хора, отговарящи на посочените по-горе условия, с висока квалификация и степен на образование се подпомагат по този начин да продължат да предлагат ескпертните си възможности, където има нужда. Освен това чрез „Помощ за пенсиониране” се редуцира социалното напрежение и се осигурява трудовата реализация на безработните, които са в неравностойно положение на трудовия пазар.
Принципите на програмата са да не се допуска дискриминация, основаваща се на етническа принадлежност, пол, възраст, религиозни убеждения, политическа принадлежност. Осигурява се партньорство с институциите на местно, национално и общинско ниво. Осигурено е правото на труд при спазването на заложените законови разпоредби относно здравословните и безопасни условия на труд. Гарантирана е доброволността при участието в програмата, както и превеждането на месечни работни възнаграждения на хората, включени в нея.
Как работи програмата
С Националната програма "Помощ за пенсиониране" са ангажирани всички български общини. Работодатели, решили да се включат в нея, има сред частните и държавни предприятия, юридическите лица с нестопанска цел, общинските администрации, общинските предприятия и другите, отговарящи на изискванията по чл. 56, ал. 1 от Закона за насърчаване на заетостта.
Дирекциите “Бюро по труда” съставят и предоставят списъци на безработните, отговарящи на условията за участие в нея. Служителите уведомяват и консултират хората за възможностите, които предоставя програмата. Те сключват договори от името на институцията с участващите работодатели, които трябва да спазват принципите на законосъобразност, равнопоставеност и прозрачност.
Безработните лица, които имат желание да се включат в програмата и са заявили писмено съгласието си, имат възможност да сключат трудов договор на непълно работно време. Работодателите имат ангажимент да наемат хората за период не по-малък от 3 месеца и не повече от 24 месеца, за да могат те да достигнат необходимите стаж и възраст за пенсиониране по чл. 68, ал. 1 и 2 от КСО.
Безработните, участващи в „Помощ за пенсиониране”, които не са успели да придобият пенсионно право заради направени промени в нормативната уредба или вследствие на прекратяване на трудовото им правоотношение без тяхна вина, имат възможност да продължат да участват до придобиване на право на пенсия. В този случай максималният срок отново е до 24 месеца.
Кои институции участват в програмата и какви са техните задачи
Институциите, участващи в програмата, са Министерство на труда и социалната политика, Агенция по заетостта, Изпълнителна агенция "Инспекция по труда", Дирекции "Регионална служба по заетостта", Дирекции "Бюро по труда", Дирекции "Регионална служба по заетостта", Комисии по заетостта, Съвет за сътрудничество и работодателите. Всяка от тях е ангажирана с определени задачи.
Финансовите средства, нужни за реализирането на „Помощ за пенсиониране”, са за сметка на бюджета за активна политика на пазара на труда за съответната година. Те се осигуряват от държавния бюджет в съгласие с Националния план за действие по заетостта.
- Институцията, разработила програмата, е Министерство на труда и социалната политика, а министърът на този ресор я утвърждава съгласно чл. 31, ал. 5 от ЗНЗ. При необходимост той може да издаде заповед за евентуални промени в нея.
- Агенцията по заетостта разпределя необходимите пари за реализирането на програмата по региони, контролира изпълнението, реализира координацията и организацията по прилагането й.
- Изпълнителна агенция "Инспекция по труда" контролира употребата на предоставените по програмата средства в съгласие със законовите разпоредби, тя проследява и дали участващите работодателите спазват трудовите условия и законодателство.
- Дирекциите "Регионална служба по заетостта" подкрепят методически и помагат на Дирекциите "Бюро по труда" при реализацията на програмата. Превеждат необходимите средства по сключените договори между регионалните дирекции "Бюро по труда" и работодателите.
- Дирекциите "Бюро по труда" пък са задължени да предоставят информация и консултации както на безработните, така и на работодателите относно условията за участие в програмата. Там се приемат и заявките на работодателите за наличните работни места, провежда се и началният подбор на безработните към отделните работодатели. В Дирекциите се сключват договорите с работодателите за финансиране по програмата.
- Реализирането, мониторингът и контролът на дейностите по програмата се осъществява от Комисиите по заетостта, а Съветът за сътрудничество наблюдава и контролира реализацията й.
Какво се заплаща на работодателите, наели безработни по програмата
На всички работодатели, взели на работа и подписали трудов договор с безработни лица по програмата (на пълно или непълно работно време), се предоставят средства от държавния бюджет за:
- Работни заплати за отработеното време в размер, определен в Националния план за действие по заетостта за съответната календарна година за наети хора, които заемат длъжност, изискваща завършена степен на образование висше, и за назначени хора на длъжност, която не изисква висше образование.
- Възнаграждения за основен платен годишен отпуск по чл.155 или 319 от КТ.
- Допълнителни вазнаграждения върху основните, регламентирани в Кодекса на труда и нормативните актове за прилагането му.
- Възнаграждение по чл.40, ал. 5 от Кодекса за социално осигуряване.
- Вноските, покривани от работодателя, за фондовете "Пенсии", "Общо заболяване и майчинство", "Трудова злополука и професионална болест" и тези за Националната здравноосигурителна каса. Те са върху полученото (включително начисленото и неизплатено, брутно трудово възнаграждение или неначисленото брутно трудово възнаграждение по чл. 6, ал. 3 от Кодекса за социално осигуряване). Заплащат се и вноските за фондовете за допълнително задължително пенсионно осигуряване и Националната здравноосигурителна каса, определени в Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване и в Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса.
Съгласно чл. 4, ал. 1, т. 1 от Кодекса за социално осигуряване хората, включени в програмата, не са осигурени за безработица. Парите се предоставят за всички лица, наети по програмата, за периода, за който са били на работа, но за не повече от 24 месеца.
Работодателите следва да предоставят средствата за всички материални разходи по обезпечаването откритите работни места по програмата и за задължителните плащания по Кодекса на труда и осигуровките върху тях, непоети от държавния бюджет.
СТАТИЯТА е свързана към
- Трудова ангажираност
- Безработица
- Как се пресмята размерът на паричното обезщетение за безработица
- Видове пенсии за инвалидност и условия за получаването им
- Териториално подразделение на НОИ, град Враца
- Облекчени условия за бизнеса по мярката „Заетост за теб“ от 27 ноември 2020 г.
- Как следва да се определя индивидуалният коефициент на лицата?
- Какво да променим, ако търсим дълго работа без успех
- Броят на безработните се е увеличил рязко през първата седмица на декември, отчитат от НСИ
- Допълнително доброволно пенсионно осигуряване в България
- Повече от 1,2 милиарда лева са предназначени за справяне с последиците от COVID-19
- Право на обезщетение за безработица в чужбина
Коментари към Програма Помощ за пенсиониране за хора над 58 години