Персонална пенсия - условия за отпускане и необходими документи
Персоналната пенсия се отпуска при изключителни случаи на лица, за които в Кодекса за социално осигуряване не са предвидени условия и ред. Този вид пенсия се получава след разпореждане от Министерския съвет.
Условия и ред за отпускане на персонална пенсия
Лицата, които могат да се възползват от правото си на персонална пенсия, са:
- Многодетни майки, които са навършили възрастта по чл. 68, ал. 3 от КСО (65 години и 10 месеца) и които са родили и отгледали 5 и повече деца до тяхното пълнолетие.
- Лица, които са навършили гореспоменатата възраст и които са се грижили повече от 10 години за членове на семейството си, нуждаещи се от постоянна чужда помощ. За такива се считат съпругът, съпругата и техните възходящи и низходящи по права линия.
В списъка с хората, които имаха право да получават персонална пенсия, влизаха и деца без право на наследствена пенсия от починал родител. Но от 1 януари 2019 г. Министерският съвет вече не е упълномощен да я отпуска. Това задължение има Агенцията за социално подпомагане, която изплаща нов вид месечна помощ на деца с починал родител и без право на наследствена пенсия (чл. 8е от Закона за семейните помощи за деца).
Отпуснатите до 31 декември 2018 г. персонални пенсии по този критерии продължават да се изплащат от НОИ в паричната стойност, определена към тази дата по досегашния ред, и докато изтече законоустановеният срок или докато се отпусне помощта по чл. 8е от ЗСПД.
Има допълнително изискване, за да бъде отпусната персонална пенсия на дадено лице. То гласи, че годишният доход на член от семейството трябва да е по-малък от сбора на гарантирания минимален доход за България (75 лв. на месец) през последната година преди заявката за пенсия.
За членове на семейството се определят съпругът, съпругата и децата до 18 години, които не са омъжени/женени. За част от семейството се считат и децата над 18-годишна възраст, които са с трайно намалена работоспособност и степен на увреждане 50% и повече от 50% след решение на ТЕЛК/НЕЛК, нямат брак и нямат други доходи.
Необходими документи за отпускане на персонална пенсия
По смисъла на чл. 92 от КСО персоналните пенсии се отпускат от Министерския съвет вследствие предложение, изготвено от министъра на труда и социалната политика, съгласно финансовия министър. Процедурата започва с подаване на заявление от лицето или от законния му представител, което се адресира до общината/кметството или до съответния Общински съвет. В заявлението се включват постянният или настоящият адрес на лицето, мотивите за отпускането на пенсията, информация за самоличността и за гражданското му състояние.
Към заявлението трябва да са подготвени следните документи:
- Заявителят трябва да докаже, че няма право на друг вид пенсия и затова е нужно да предостави разпореждане на длъжностно лице от НОИ, с което му се отказва отпускането на пенсия. При липсата на такова разпореждане са необходими документи, с които се установява липса на основание за получаването на друг вид пенсия, или декларация за недостатъчно положен осигурителен стаж.
- Прието от съответния Общински съвет решение за внасяне на предложение в Министерския съвет.
- Декларация за семейно положение и за годишния доход на член на семейството. В нея се попълват данни за дохода за период от 12 месеца преди датата на входиране на заявлението за пенсия и се онагледява с необходимите документи. Ако има доходи от чужбина, те също се декларират. Данните по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО също се ползват при определянето на дохода.
- Декларация от заявителя, че получава или не получава пенсия от чужбина.
- Специално за многодетните майки от общината им се издава документ, с който се удостоверява, че са родили и отгледали 5 и повече деца до тяхното пълнолетие. Също така с него се доказва, че майките не са лишавани или ограничавани откъм родителски права и че децата им не са настанявани в държавни заведения за повече от 1 година, изключение прави по здравословни причини.
- Хората, които са се грижили повече от 10 години за тежко болни членове на тяхното семейство, трябва да представят документ от ТЕЛК/НЕЛК, който да показва, че през целия период болният е бил с трайно намалена работоспособност и степен на увреждане над 90% и е имал нужда от чужда помощ.
- Документ, удостоверяващ придобит действителен осигурителен стаж не по-малко от 3 години.
Размерът на персоналната пенсия е 90% от социалната пенсия за старост, която от началото на юли 2021 г. е 148,71 лв.
СТАТИЯТА е свързана към
- Социална защита
- Пенсионно осигуряване
- Методи за изчисление на размера на инвалидните пенсии
- Начини за превръщане на осигурителен стаж към трета категория труд
- Видове пенсии за инвалидност и условия за получаването им
- НОИ, град Асеновград
- Видове пенсии в България
- Възможности за закупуване на осигурителен стаж
- Изплащане на неполучена пенсия от починал пенсионер
- Процедура по попълване и заверяване на осигурителни книжки
- Социална пенсия за старост
- Осигурителен архив, град Тетевен
Коментари към Персонална пенсия - условия за отпускане и необходими документи