Как да се справим с колегите си с труден характер
Вероятно ще се съгласите с нас /но и да не го направите, става дума за отдавна доказан факт/, че в професионалната среда може да срещнете служители с особено труден характер. Те представляват "палитра" от персоналности и, въпреки предизвикателството да се общува с тях, работното място определено не би било същото, ако ги нямаше ;) Някои, например, говорят непрекъснато и никога не слушат. Други непременно държат да имат последната дума; има служители, които не могат да правят компромиси, а някои въобще не се уморяват да критикуват проекти, които не са създали. В крайна сметка, всички те притежават обща черта – тази, че, каквото и да ви коства, трябва да опитате да се справите с тях или със ситуацията, в която, волно или неволно, ви поставят.
Колко трудно се разбирате с някого зависи от много неща и най-вече от три - от самочувствието, самоувереността и професионалния ви стаж. Овладяването на комуникацията с "трудните" /нерядко – невъзможни/ хора е по-лесно, когато въпросният заподозрян е обичайно такъв или когато поведението му засяга повече от един потърпевш. Когато обаче атакува специално вас или се опитва да подкопава професионалния ви имидж, тогава нещата стават малко по-сложни. В този ред на мисли, нека ви дадем няколко продуктивни препоръки, които може и да ви помогнат да постигнете успех в начинанието.
- Преди да се изкушите да прехвърлите топката в чуждото поле, съветът ни е да направите детайлиран преглед на собственото си поведение. Дали наистина проблемът е в другия, дали самите вие не преигравате мъничко? Винаги ли сте изпитвали затруднения да комуникирате с разглеждания тип хора или да реагирате в тези ситуации? Накратко казано, всичко започва от отговорите на няколко съвсем простички въпроса.
- Споделете чувствата си с приятел или колега, на когото имате доверие. Защото: когато човек е обект на порицание/в конфликтна ситуация, много често той няма обективна преценка за случващото се. Нещо повече, гневът, болката, унижението и страхът могат да влошат положението още повече. "Третият" човек вижда нещата от друг ъгъл и може да помогне в създаването на несубективна представа за цялата картина.
- Дискутирайте очи в очи проблема с колегата си с труден характер. Когато разговаряте с последния, говорете за себе си, от първо лице, за вашите чувства и проблеми. Така той няма да реши, че го атакувате и ще е по-склонен към обсъждане на ситуацията. Разбира се, бъдете любезни и не се отклонявайте от правилата на доброто възпитание. Колегата ви може да не е наясно с влиянието на думите и действията му върху вас и да научава за тях тепърва. Или обратното: доста добре да разбира за какво му говорите и да го отрече или да се опита да го обясни по неговия си начин. За съжаление, на някои хора… просто не им пука. Все пак, по време на цялата дискусия, опитайте се да постигнете съгласие по въпроса, че трябва занапред да се действа с разбиране и позитивизъм в разрешаване на ситуацията.
- Проследете внимателно събитията след дискусията. Дали поведението на въпросния човек се е променило? По-добре ли са вече нещата или напротив – още по-лоши? Помислете вариант за провеждане на втора дискусия, ако се налага такава. Отговорете си обаче и на още един важен въпрос: дали ще можете да продължите сами в това предизвикателство още дълго? Ако отговорът е „не“, преминете към следващата идея:
- Направете конфронтацията с колегата си… публична. Отговаряйте му пред останалите с хумор или с лек сарказъм. Иронизирайте го с жестове, за да му покажете, че не е на прав път в комуникацията си с вас /а може би и с останалите/. Прекроявайте думите и поведението му по позитивен начин. Ако му кажете да спре да прави така преди всички, едва ли ще постигнете резултат, но можете публично да приложите много градивни тактики, за които и споменахме малко по-горе. Иначе, да, директната конфронтация понякога върши работа при някои хора, но, уви, не при всички.
В крайна сметка, никога не оставяйте нещата така – несправянето с тези конфликти на работното място могат да се отразят на здравето и нервите ви, а едва ли искате това. Успех!
Снимка: The Cheat Sheet
Продукти свързани със СТАТИЯТА
СТАТИЯТА е свързана към
- Добрите практики
- Ръководство: Как да...
- Видове невербална комуникация
- Реч
- 12 способа за справяне с инатливите хора
- Как да сложите край на безпочвените и непрестанни обвинения във връзката
- Междуклетъчна сигнализация
- Трудна комуникация: как да се справим с проблемните хора
- Най-важното, което трябва да знаем за добрата комуникация
- 15 полезни фрази за разрешаване на конфликти
- Овладейте асертивната комуникация с помощта на пет лесни стъпки
- 23 трика за пълноценна комуникация с околните
Коментари към Как да се справим с колегите си с труден характер