Начало Социални грижи Добрите практики Ръководство: Как да... Как да накараме служителите да идват навреме на работа

Как да накараме служителите да идват навреме на работа

Как да накараме служителите да идват навреме на работа - изображение

Всички сме били в тази ситуация… Все още е рано сутрин, но времето напредва бързо. А алармата очевидно най-после се е включила в световния заговор срещу вас и мистериозно не се е задействала. Друг прекрасен вариант, който може да е отговорен за закъснението ви за работа, са изчезналите ключове (сключили сделка с алармата на телефона, разбира се) или закъсняващият автобус. Това може да се случи с всеки и в повечето случаи е отлична рецепта за начало на един ден, изпълнен със стрес.

Въпреки всичко, има и една друга „порода” хора - онези, патологично закъснелите, които ни най-малко не изглеждат притеснени от това, че запъчват деня с малко (или голямо) забавяне.
Като началник на отдел, работещ в голяма компания, вероятно ви е правило впечатление, че почти всички служители (навярно и самите вие) закъсняват за работа поне веднъж на 5-6 месеца. Но има и такива, които прекрачват тънката граница на търпимостта ви като мениджър.

Предлагаме ви няколко практични препоръки, които могат да ви помогнат да се справите със ситуацията.

Биг брадър вижда всичко

Вероятно и вие не харесвате романа „1984”, но това е първият урок, който може да предадете на патологично закъсняващите си колеги. Повечето от служителите нервно поглеждат към онзи "микро-мениджър", монтиран на тавана на всеки офис, но понякога камерите са необходимото зло, полезно за пълноценната работа и контрола на постоянно закъснелите служители.

Представете си следната ситуация: поел сте наскоро позицията да ръководите отдел и не ви се иска да си „изцапате ръцете” или по-лошо – да напомняте за Биг брадър. Но пък онзи закъсняващ служител…
Ето как да действате практично – позволете на закъснелия няколко пъти да се изплъзне. След това, ако се появи модел (или навик) в поведението му - обърнете му внимание. Вероятно ще се изненадате от отговора: "Не мислех, че се обръща внимание на такива дребни неща! Това са само 5 минути…"

Помислете, бройте до 10 и пробвайте да са си обясните смисъла на аргумента, който сте чули. Не се притеснявайте, не сте лош човек, вие сте ръководител. Поемете отговорност и намерете начин внимателно, но ясно и категорично, да кажете на вашите служители, че точността им е важна, и че ще забележите, ако закъснеят. Започнете сутрин да минавате край бюрата и просто да поздравявате колегите си, включително идващите по-късно. Това не е нещо особено, просто е признак на добро възпитание, а и така се уверявате, че хората ще са наясно, че ще забележите кога идват на работа.
В почти всички случаи това е всичко, което трябва да се направи. Служителите, които закъсняват, може да ви погледат с извинително изражение. Някои от тях дори ще обяснят каква е реалната причина, която ги е забавила (понякога тя дори може да не зависи от тях). Едно е сигурно – хората, за които отговаряте ще оценят личния ви подход, а и когато знаят, че държите на точността, никой няма да се оплаква, че е наблюдаван.

Заложете на кофеина

Какво да предприемете, когато проблемът със закъсненията продължава, въпреки щадящото наблюдение, към което се придържате. Вземете едно кафе за себе си и за провинилия се служител, ако коментарите ви не въздействат на вашия служител. Когато той дойде на работа, помолете го да ви отдели малко време, в което да изпиете по кафе. Попитайте колегата си как вървят нещата в личния му живот и семейството. Може би няма да се изненадате, ако чуете, че в дома му има болен член от семейството, който се нуждае от грижи и внимание. Създайте заедно временен гъвкав график, който да действа докато нещата в семейството се овладеят и възстановят. Колегата ви вероятно ще оцени усилията ви, а след като ситуацията е под контрол, той едва ли ще закъснява повече.
Още нещо – по този начин давате на служителя си шанс да обясни защо не пристига навреме за работа, той няма да се сблъска с обичайното мъмрене.

Не се страхувайте да дисциплинирате провинилите се служители

Ако сте изчерпали препоръките по-горе, тогава е време да предприемете някакви решителни действия. Никой лъководител или служител не харесва тази част, но истината е, че понякога ще трябва да дисциплинирате провинилите се колеги, за да може да и вашата, и тяхната работа да върви добре.

Представете си следната ситуация. Нищо от изброеното по-горе, което сте опитал, сякаш не върши работа с този служител – той просто не се поддава. Така, въпреки многобройните опити с дипломатически подход, наложително е да го извикате и да му съобщите, че ако закъснее отново, ще трябва да предупредите ръководството. Документирате вашия разговор, изпратете копие на колегата си. Ако и на следващия ден закъснението е налице – изпратете e-mail на ръководството. Това ще привлече вниманието на служителя. Ако срещата с шефа не приключи с уволнение, вечно закъсняващият колега ще се придържа към работния график.

Всеки служител има различна крива на обучаемост, когато става въпрос за работа, същото важи и за етиката на работа. Някои може да се нуждаят само от леко напомняне, докато други изискват по-ясно определени правила, за да се постигне желаната цел.

Ако следвате тези препоръки и вие, и колегите ви ще използвате пълноценно всяка минута от работния ден.

По статията работи: Виктория Милова
Източник и снимка: themuse.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноНормативни актовеСоциални грижиПсихологияЛайфстайлНовиниАнкетиИсторияЗдравни съветиСнимкиАлтернативна медицинаЗаведенияЛечения