Начало Социални грижи Добрите практики Ръководство: Как да... Как да работите с колега, който не ви харесва

Как да работите с колега, който не ви харесва

Как да работите с колега, който не ви харесва - изображение

Налагало ли ви се е да работите с колега, който никак, ама никак не ви харесва? Да, вероятно ви е много тежко, защото не е изключено той да се изказва негативно за вас пред другите членове на екипа, или пък открито и агресивно да оспорва постъпките и методите ви на работа.

Често пъти подобно поведение може да е следствие на професионална неудовлетвореност на това лице, но от този факт едва ли ще се почувствате по-добре. Нещо повече, сякаш потребността непрестанно да защитавате личността и работата си, да се справяте с цялото негативно внимание, се е сляла с вас.

Въпреки казаното по-горе, нека се обърнем към мъдрия български народ, който казва: "Всяко зло за добро". Бъдете сигурни, пренебрежителното отношение към вас ще ви научи на пет ценни стратегии, които ще ви помогнат в бъдеще да откриете как да постъпите, когато някой колега не ви харесва.

Първо започнете със себе си

Съгласете се, твърде лесно е да заключим, че хората не ни харесват просто така, без да сме склонни да се вгледаме в себе си. Преди да решите, че негативното отношение на околните към работата ви няма нищо общо с вас, отделете малко време и помислете дали случайно не правите неща, които биха могли да са обидни спрямо тях.

Сред тези "неща" може да има фактори, с които може би сте напълно наясно – например, ако сте хиперконкурентни и желаете непременно да имате надмощие над другите хора, не питайте защо те не ви харесват. Може да имате дразнещия навик да завършвате изречението на околните (аз самата понякога го правя и се дразня от това).

Добре е да поискате обратна връзка за работата и държанието ви от колега или приятел, на когото имате доверие. Вашият шеф, ръководител или колега може да ви дадат любопитна за вас гледна точка относно това как се държите с другите хора и защо не ви се "получават" служебните взаимоотношения толкова добре. Това ще ви даде ценна възможност да коригирате и преразгледате отношенията, които са ви докарали работните "подводни скали".

Приемете разликите в мненията

Може би хората, които питате, казват, че няма нищо притеснително в поведението ви, което да провокира напрежение. Ако това е така, следващата стъпка е да приемете, че не всеки ще ви хареса - и това е напълно нормално. Не е ваша работа да ги убедите защо грешат. Да, трябва да сте любезни, но не бягайте от същността си.

Полезно е да запомните, че колегите ви могат да имат симпатии към хора както на, така и извън работното място. Вероятно и при вас е така: просто има хора, с които се разбирате по-добре, отколкото с други. Макар и да приемате всичко лично, постарайте се да се контролирате – такава е човешката природа. Никой не е съвършен, но именно тези несъвършенства ни правят такива, каквито сме.

Приемете нещата по-философски

Разбира се, тази "част" с приемането не означава, че трябва да достигате до нивото на човекът, на когото не допадате. За тези случаи има находчива староанглийска поговорка, според която, за да се води спор с глупак, са нужни двама.

Независимо колко силно ви се иска да ви "потупат (дори недоброжелателите) по рамото, не се поддавайте на това си желание, само ще си навредите.

Една стратегия, която винаги помага да се съпротивлявате на желанието да се "вържете" на нечия злонамерена провокация, е да пренасочите темата на разговор. Ако трябва да говорите с човек, който не е ваш фен (наясно сте с това), а разговорът умишлено се насочва в отрицателна за вас посока, пренасочете го максимално бързо. Например: "Лили, бих искала да насоча вниманието от личната нападка към маркетинговия план".

Постарайте се да промените фокуса си

Стратегията да се справите с негативно настроен към вас колега може да бъде изтощителна, така че фокусирайте енергията си към хората, които вярват във вас. Щом сте назначен на позицията, на която сте, то това едва ли е самоцелно. Доверете се на преценката на вашия работодател. Това, което мислят недоброжелателите за вашата квалификация, не е от значение.

Научете се да приемате ситуацията

Когато работите с някой, който не ви харесва, трябва (многократно) да "рестартирате" служебните си отношения. Можете да повлияете положително на работните си възможности с този човек, ако помислите за всички причини, поради които съвместната ви работата "букусва". "Рестартирането" ще сведе до минимум неудовлетвореността ви и ще ви позволи да постигнете повече.

Направете компромис и се престорете на "разсеян". Усмихнете се и кажете: "Благодаря много за признанието към моята работа. Имах удоволствието бързо да видя положителните резултати."

Осъзнайте и друго - въпреки критиците, трябва да продължите да упорствате и да се придържате към добрия тон, за да изпълнявате служебните си задължения качествено. Това вероятно е най-трудният урок. Мотивирайте сами себе си, че ще трябва да се справите с този колега, а негативното му отношение не трябва да ви спира да вършите работата, която обичате.

По статията работи: Виктория Милова
Източник и снимка: themuse.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСоциални грижиПсихологияЛюбопитноЛайфстайлСнимкиИсторияНовиниЗдравни съветиОрганизацииАнкетиНормативни актовеАлтернативна медицинаЛечения