Информационната система за контрол на ТЕЛК започва работа на 15 октомври 2020 г.
Информационната система, която ще обслужва процеса по освидетелстване пред ТЕЛК, започва работа от 15 октомври 2020 г.
Проектът е на здравното министерство и е резултат от общите действия между него и екипа на „Информационно обслужване“. Заместник-министър Жени Начева подчерта, че системата гарантира високо ниво на контрол.
Електронните профили на хората с решение и на тези, които в момента са обект на медицинска експертиза, ще бъдат включени в системата. Чрез нея хората ще получават издадените от личните лекари направления за ТЕЛК. Заявленията ще се подават по електронен път, за което е необходимо човек да притежава електронен подпис. В реално време хората ще могат да видят и как върви обработката на документите им и докъде е стигнал процесът.
Информационната система за контрол на медицинската експертиза (ИСКМЕ) автоматично ще генерира и пази експертните решения на комисиите и ще ги изпраща до институциите, където трябва да бъдат представени. Чрез нея ще могат да се правят справки и анализи.
Друго предимство е възможността гражданите да правят справки за специалността и правоспособността на лекарите и зъболекарите, които са в съставите на комисиите. За да изпълнява тази функция, новата система е интегрирана с регистрите на съсловните организациите на медиците и стоматолозите в страната.
Не по-малко важно е, че ако човек с увреждане види, че данните му са стари и не са подновени, може да реагира веднага и поиска актуализацията им.
Целта на ИСКМЕ е да помогне на всички страни, които участват в процеса по издаването на експертните решения – и на гражданите, и на представителите на администрацията.
Според авторите на проекта чрез създадената от тях система услугата е не само по-бърза, но и по-качествена. От огромно значение е и фактът, че ще всяко решение ще се контролира. Изпълнителният директор на "Информационно обслужване" Ивайло Филипов беше категоричен, че този е начинът работата на комисиите да бъде прозрачна и да се избегнат възможностите за злоупотреби.
Интегрираните в новата система НЕЛК, ТЕЛК, Регионалните картотеки ще осигуряват връзка между данните на всички структури. Така се създава централизиран регистър на гражданите, преминали през ТЕЛК.
Много голям процент от хората с увреждания не притежават електронен подпис. За една година сумата без карта и четец е 12 лв., а с тях малко над 38 лв. Вероятно ще има облекчения, защото със сигурност сумата ще е непосилна за много от хората. По-сериозният въпрос е дали по-голямата част от хората с увреждания ще бъдат в състояние сами да извършат регистрацията си или да проследят докъде е стигнал процесът по обработката на документите им.
mh.government.bg, pixabay.com
- Павлина Григорова: Хората с увреждания искат адекватно решение на проблема с ТЕЛК експертизите
- От хората с увреждания вече няма да се иска решение на ТЕЛК при кандидатстване за социални помощи
- За над сто заболявания решенията на ТЕЛК ще бъдат пожизнени
- Линията на бедност да се повиши с 6 лв. и да бъде 369 лв. през 2021 г. предлага държавата
СТАТИЯТА е свързана към
- Социални услуги и потребители
- Хора с увреждания
- Национална програма Асистенти на хора с увреждания
- Министър Петков: Започва прилагането на методиката за индивидуалната оценка
- Министър Младен Маринов говори в парламента за злоупотребите с ТЕЛК
- От 1 октомври 2023 г. започва издаването на електронна медицинска бележка
- Проблемите на децата с хронични болести и хората с увреждания във фокуса на поредната кръгла маса
- Павлина Григорова: Хората с увреждания искат адекватно решение на проблема с ТЕЛК експертизите
- АСП: Хората с увреждания ще подават документи за безплатна винетка и онлайн
- Как да бъдем полезни на хората с увреждания, без да засягаме достойнството им
- Изписвали ли са ви електронна рецепта?
- Българското здравеопазване - пореден месец в плен на приспивното клатене
Коментари към Информационната система за контрол на ТЕЛК започва работа на 15 октомври 2020 г.