Издаване на персонален идентификационен код от НАП и НОИ
Ползването на персонален идентификационен код (ПИК) е улеснение за гражданите, които нямат време и желание да обикалят по институции, когато им се налага да подават, да изискват документи или се нуждаят от справка. Чрез такъв код структури като Национална агенция по приходите (НАП) и Национален осигурителен институт (НОИ) им предоставят електронни услуги. От персоналния код могат да се възползват осигурители, самоосигуряващи се и осигурени.
Издаване на ПИК от НАП
Персонален идентификационен код се издава от всички клонове на НАП, след като се подаде заявление. За входиране на документа може да се ползва електронна поща (на infocenter@nra.bg), системата за сигурно електронно връчване, поддържана от Държавна агенция "Електронно управление" (на https://edelivery.egov.bg/) или телефон 0700 18 700.
В заявлението за издаване на персоналния код задължително се вписват данните на кандидатстващия, електронен адрес за кореспонденция и в кой офис на НАП се предпочита да се получи издадения код. Желаещите да получат ПИК, които пускат заявлението си по електронната поща, трябва задължително да отбележат в документа:
- трите си имена по лична карта;
- ЕГН;
- постоянен адрес;
- телефонен номер;
- актуален имейл, на който после ще им бъде изпратено потвърждение за активиране;
- офис на НАП, от който желаят да получат своя ПИК.
Предоставянето на кода е лично на клиента, на изрично упълномощено лице в затворен плик или на посочен в заявлението човек.
Активирането на ПИК става по следния начин - в портала за е-услуги на сайта на Агенцията се въвеждат ЕГН и ПИК. На посочената от потребителя електронна поща се изпраща автоматично съобщение, което съдържа линк за активиране на кода. След потвърждаване на активацията лицето получава достъп до електронните услуги, предоставяни от НАП с ПИК.
Така създаденият профил на притежателите на персонален код може да се използва за промяна на имейл и телефон, да се прави отказ на вече заявени услуги, дори да се променя съществуващ ПИК.
За какво могат да използват гражданите ПИК в системата на НАП
Гражданите, притежаващи ПИК, могат да проверяват в системата на НАП:
- Върху каква сума техните работодатели внасят осигурителните им вноски.
- Да получават информация в кой пенсионен фонд членуват и за кои месеци от Агенцията са извършили преводи към дадено пенсионноосигурително дружество.
- Служител или работник може да провери какви трудови договори е декларирал работодателят му за него пред НАП.
- Работодател може да види какви трудови договори е декларирал.
- Какви данни е подал осигурител с декларация образец 1 за лицата, които осигурява.
- Какви данни е подало лице като осигурител с подадени от него декларации образец 6.
- Какви непогасени задължения има към НАП.
- Какви плащания е извършил и кои задължения е платил.
- Всички установени или декларирани задължения и по какъв начин са платени.
- Гражданите могат да подават искане за издаване на документ с помощта на ПИК.
Също така гражданите могат да подават с персоналния код:
- Годишна данъчна декларация за облагане на доходите.
- Декларация образец № 1 "Данни за осигуреното лице".
- Декларация образец № 6 "Данни за дължими вноски и данък по чл. 42 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица" (ЗДДФЛ).
- Декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и чл. 201, ал. 1 от ЗКПО за дължими данъци.
- Справка по чл. 73, ал. 1 от ЗДДФЛ за изплатени доходи на физически лица.
- Декларация при започване, прекъсване, възобновяване или прекратяване на трудова дейност, за която са регистрирани.
- Осигурителни декларации образец 5 и 7.
- Заявление за приоритетно плащане на осигурителни вноски.
- Заявление за приоритетно плащане на осигурителни вноски за допълнително задължително пенсионно осигуряване.
Гражданите могат да ползват услугата предоставяне на справка за дължими данъци и осигуровки по телефона, както и да им бъдат разяснявани данни, декларирани от тях и за тях, пред НАП. Телефонният номер, на който физически и юридически лица могат да получат подобна информация, е 0700 18 700. Потребителите, притежаващи ПИК, се идентифицират чрез ЕГН или ЕИК по БУЛСТАТ и последните 4 цифри от персоналния код. След това те могат да получат данни за:
- Данъчно-осигурителната си сметка, водена от приходната агенция.
- Информация за задължения по сметка, за направени вноски по тази сметка, за платени с тях задължения.
- Какви регистрирани трудови договори и други данни от подадените уведомления по чл. 62 от Кодекса на труда има.
- Информация за осигурено лице по декларации образец № 1, 3 и 5.
- Какви възможности за осигуряване и трудова дейност имат самоосигуряващите се.
- Информация за доходите на физически лица по данни от декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ.
- Декларирани задължения с декларация образец № 6.
- Данни от декларации по чл. 92 от ЗКПО.
- Задължения, декларирани с декларация образец № 6.
- Свързана с формирането на здравноосигурителен статус информация, данни за подадени декларации образец № 7.
- Други заявления и декларации, входирани към НАП.
Гражданите имат възможност с помощта на ПИК да проверят какви данъци и такси дължат.
Издаване на ПИК от НОИ
За издаването на персонален идентификационен код от НОИ не е необходимо да се попълва заявление на хартиен носител. Потребител, който желае да му бъде издаден ПИК, лично отива в териториално поделение на НОИ, в негов филиал, в постоянно или изнесено работно място или в приемна за издаване на персонален код и предоставя само личната си карта. Освен лично кодът може да се получи и чрез упълномощено лице, което трябва да представи изрично нотариално заверено пълномощно.
Ако клиент изпрати по пощата документи и заявление за издаване на ПИК, те няма да бъдат обработени. Също така готови удостоверения, съдържащи персонален код, не се изпращат по пощата. Те се получават лично срещу подпис или от упълномощено лице. Издаването на ПИК става веднага или след 7 дни, ако потребителят ползва услугите на изнесено работно място или приемна, в които няма информационна свързаност. Само в този случай се попълва писмено заявление за издаване на персонален код.
НОИ предоставя още една възможност за издаване на персонален идентификационен код, а именно по електронен път през мобилни устройства/телефони. За целта потребителят трябва да притежава смартфон, на който да се инсталира приложението Evrotrust на "Евротръст Технолъджис" АД за подписване с мобилен квалифициран електронен подпис. Желаещите по този начин да се сдобият с ПИК трябва да са регистрирани в приложението и да впишат ЕГН, т.е. да притежават български документ за самоличност. Системата не поддържа документ за временно или постоянно пребиваване с ЛНЧ или ЛН.
Какви електронни услуги могат да ползват гражданите чрез ПИК в системата на НОИ
Гражданите могат да ползват електронни услуги, които се предоставят от НОИ, след като разполагат с персонален идентификационен код. За да имат достъп до тези услуги, те трябва да въведат кода и ЕГН/ЛНЧ, а ако нямат ЕГН или ЛНЧ, трябва да попълнят в полето служебен номер от регистъра на НАП. Освен това, ако имат издаден от НАП персонален код, също може да имат достъп до определени услуги, предоставяни от НОИ.
Електронните услуги и справките, които потребителите могат да правят по ЕГН и ПИК, издаден от НОИ, са:
- Изчисляване на прогнозна пенсия.
- Изчисляване на прогнозен размер на обезщетение за бременност и раждане.
- Справка за осигурителен стаж и доход при пенсиониране.
- Справка за статус на социално осигуряване.
- Справка за подадени декларации за социално осигуряване за осигурено лице след 2004 г.
- Справка по ЕГН за постъпили данни от издадени болнични листове в Електронния регистър на болничните листове.
- Справка за изплатени обезщетения и помощи от ДОО чрез НОИ по ЕГН.
- Справка за представени в НОИ документи и изплатени обезщетения и помощи от ДОО.
- Въвеждане или промяна на координати за получаване на съобщения от НОИ за изплатени обезщетения и помощи от ДОО.
- Справка за изплатени обезщетения за безработица.
- Актуално състояние на изплащаните пенсии и добавки по ПИК и ЕГН.
- Справка за издадени пенсионни разпореждания по ПИК и ЕГН.
- Справка за изплатени ковид добавки и разлики.
Гражданите могат да получат необходимата им информация от НОИ, ако разполагат с ПИК от НАП. Тази възможност е реална благодарение на сътрудничеството между двете институции. Заедно с персоналния код се попълва и ЕГН и потребителят може да направи проверка за:
- Актуално състояние на социално осигуряване.
- Справка за изплатени, върнати или удържани обезщетения за безработица.
- Проследяване на решения по жалби.
- Справка за регистрирани заявления за отпускане на обезщетения за безработица.
- Справка за изплатени обезщетения и помощи от ДОО чрез НОИ-актуално състояние.
- Справка за актуално състояние на пенсионер.
СТАТИЯТА е свързана към
- Трудова ангажираност
- Трудова медицина, превенция и условия за живот
- Методи за изчисление на размера на инвалидните пенсии
- НОИ, град Казанлък
- Обединен осигурителен архив, село Невестино
- НОИ, град Карлово
- НОИ, град Дупница
- Териториално подразделение на НОИ, град Пазарджик
- НОИ, град Гоце Делчев
- НОИ, град Разлог
- НОИ, град Асеновград
- Общо 50 са санаториумите по програмата за профилактика и рехабилитация на НОИ
Коментари към Издаване на персонален идентификационен код от НАП и НОИ