Структура и функции на Министерство на труда и социалната политика

Министерството на труда и социалната политика се определя като юридическо лице, чиято издръжка е за сметка на държавния бюджет. Разположено е в София, ул. Триадица № 2. Министерството на труда и социалната политика представлява администрация, подпомагаща Министъра на труда и социалната политика при осъществяването на неговите правомощия и отговорности, подсигурява дейността му от техническа гледна точка и извършва дейности по административното обслужване на всички граждани и юридически лица.
Главата фигура, представляваща Министерството е Министърът на труда и социална политика, който за момента е Хасан Адемов. Той е централният и едноличен орган на изпълнителната власт на българската държава, който има специална компетентност, свързана с ръководството, координацията и контролът при осъществяването на държавната политика, ангажирана с доходите и жизненият стандарт, социалното осигуряване, защита при безработицата и насърчаването на заетостта. Неговите правомощия и отговорности са описани детайлно в текста на Устройствения правилник на Министерството на труда и социалната политика. Те са следните:
Чл. 4. Като едноличен орган на изпълнителната власт министърът:
1. ръководи цялостната дейност по стратегическото и оперативното управление на Министерството на труда и социалната политика, наричано по-нататък "министерството", и развитието на социалния диалог на национално, отраслово и браншово равнище;
2. ръководи дейността по управлението и развитието на човешките ресурси в системата на министерството;
3. управлява финансовата политика на министерството;
4. отговаря за разработването и поддържането на готовността за изпълнението на военновременния план на министерството и комуникационно-информационната система за управление при кризи;
5. ръководи, организира и контролира дейността по защита на класифицираната информация и утвърждава вътрешни правила за работа с класифицирана информация;
6. осъществява общо ръководство и координация на дейността на създадените към него изпълнителни агенции и други второстепенни разпоредители с бюджетни кредити към него;
7. управлява програми и проекти в сферата на своята компетентност, финансирани от предприсъединителните и структурните фондове на Европейския съюз и от други международни финансови институции и донори;
8. управлява програми и проекти в сферата на своята компетентност по линия на Съвета на Европа и на Съвета за регионално сътрудничество;
9. изпълнява функциите на Национален координатор по Европейския фонд за интеграция на граждани на трети държави;
10. изпълнява функциите на председател на управителния съвет на Проект "Красива България";
11. ръководи дейността по анализиране, оценяване и прогнозиране равнището на доходите и тяхната социална защита, издръжката на живота и прага на бедността;
12. в сътрудничество със социалните партньори подготвя и осъществява програми и проекти по линия на техническото сътрудничество с Международната организация на труда и координира и контролира изпълнението им; провежда мерки за въвеждане стандартите на Международната организация на труда и на Съвета на Европа;
13. участва като представител на правителството в Националния съвет за тристранно сътрудничество;
14. представлява правителството в Международната организация на труда и в нейните ръководни органи, както и в други международни организации, когато такива права са му делегирани;
15. ръководи и координира цялостния контрол по спазване на трудовото законодателство;
16. организира и координира разработването и провеждането на държавната политика за намаляване на безработицата и насърчаване на заетостта, пазара на труда и обучението на работната сила; утвърждава програми и проекти за заетост и обучение на възрастни;
17. издава удостоверения на физически и юридически лица за регистрация за извършване на посредническа дейност по наемане на работа на български граждани в страната и в чужбина и за моряци;
18. утвърждава със заповед Националната класификация на професиите и длъжностите;
19. определя коефициента на трудов травматизъм по икономически дейности за задължително застраховане на работниците и служителите за риска "трудова злополука";
20. организира и координира разработването и осъществява мониторинг във връзка с провеждането на политиката по социално включване; организира и координира разработването и провеждането на държавната политика по социално подпомагане;
21. насърчава и подпомага благотворителната и хуманитарната дейност в социалната сфера;
22. (изм. - ДВ, бр. 38 от 2011 г.) ръководи, координира и контролира в сътрудничество с други държавни органи, социални партньори и неправителствени организации дейността по анализиране, оценяване и прогнозиране на демографските процеси, равните възможности, интеграцията на хората с увреждания и антидискриминацията, предлага и провежда мерки за регулирането им в областите от компетентност на министерството;
23. осигурява организацията и координацията по европейските въпроси от своята компетентност;
24. представлява Република България на заседанията на Съвета на Европейския съюз по заетост, социална политика, здравеопазване и потребителски въпроси в съответствие със своята компетентност;
25. ръководи, координира и контролира оперативната работа по подготовката на позиции, рамкови позиции и указания, които се представят в процеса на вземане на решения в Европейския съюз;
26. предлага и провежда мерки за изпълнение и прилагане на национално ниво на актове на Европейския съюз в областите от своята компетентност;
27. (изм. - ДВ, бр. 38 от 2011 г.) организира и координира разработването и провеждането на политиката по свободно движение на работници, включително координация на системите за социална сигурност, трудова миграция и интеграция на граждани от трети държави;
28. (изм. - ДВ, бр. 38 от 2011 г.) ръководи, контролира и координира в сътрудничество със социалните партньори дейността по анализиране, оценяване и прогнозиране на трудовомиграционните процеси и свободното движение на работници, предлага и провежда мерки за регулирането им;
29. сключва и осигурява изпълнението на международни договори в сферата на труда и социалната политика, в областта на трудовата миграция и социалната сигурност;
30. ръководи и контролира дейността на дипломатическите служители на министерството в Постоянното представителство на Република България към Европейския съюз в Брюксел и в службите по трудови и социални въпроси към дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина и издава инструкция за техните функции и задължения;
31. в сътрудничество със социалните партньори обсъжда и съгласува основните макроикономически показатели в областта на социалната политика с ръководители на мисиите на Международната банка за възстановяване и развитие, Международния валутен фонд и други международни финансови институции;
32. изпълнява и други функции, определени със закон или с акт на Министерския съвет.
Чл. 5. При осъществяването на правомощията си министърът:
1. взаимодейства с министрите и с другите органи на изпълнителната власт за провеждане на единна държавна политика;
2. отговаря за дейността си пред Министерския съвет и Народното събрание по ред, определен с Конституцията на Република България, с Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (обн., ДВ, бр. 58 от 2009 г.; изм., бр. 60 от 2009 г.) и с Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация (ДВ, бр. 78 от 2009 г.);
3. участва в работата на Министерския съвет;
4. издава актове самостоятелно или съвместно с други министри и внася за приемане от Министерския съвет проекти на актове, стратегии и програми;
5. взаимодейства и сътрудничи със социалните партньори, с неправителствени организации, с международни организации и други институции;
6. работи в условията на публичност при вземането и изпълнението на решенията си, като провежда информационна политика, която гарантира откритост, прозрачност и медийна достъпност на дейността на ръководената от него администрация, освен когато националната сигурност, опазването на държавната и служебната тайна налагат ограничаване на този принцип;
7. осъществява и други възложени му от министър-председателя задачи и правомощия.
Структурата, функциите и организацията на Министерството на труда и социалната политика са следните:
Чл. 15. (1) (Изм. - ДВ, бр. 18 от 2010 г., в сила от 1.03.2010 г., бр. 57 от 2010 г., бр. 38 от 2011 г.) Министерството е структурирано в главна дирекция и 14 дирекции, както и в други административни звена и отделни длъжности.
Чл. 17. Административните звена на министерството съобразно функционалната си компетентност:
1. предоставят административни услуги на външни и вътрешни клиенти в съответствие с изискванията на Системата за управление на качеството на министерството;
2. определят свои представители на съответното експертно и ръководно ниво за участие от името на Република България в процеса на вземане на решения в структури на Европейския съюз, които са от компетентност на министъра; анализират политиката на Европейския съюз и предлагат и въвеждат европейски практики и участват в синхронизирането на националното законодателство с актовете на Европейския съюз;
3. разработват оценки на въздействието на нормативните актове по политиките на министерството;
4. участват в процеса на управление на системите за финансово управление и контрол (СФУК) в министерството, инициират и осъществяват мерки за подобряване на системата за превантивни и коригиращи действия и за управление на рисковете;
5. участват в подготовката на отговорите на министъра на актуални въпроси и питания за парламентарния контрол в Народното събрание;
6. участват в разработването на проекти на нормативни актове и заповеди, свързани с дейността на министерството, съгласуват или изготвят становища по проекти на нормативни актове, изпратени за съгласуване от други дирекции, министерства и други администрации;
7. (изм. - ДВ, бр. 57 от 2010 г., бр. 38 от 2011 г., бр. 88 от 2011 г.) участват в разработването на програмния формат на бюджета, на тригодишната бюджетна прогноза на министерството и на отчети на бюджета в програмен формат, като дирекциите "Жизнен стандарт, демографско развитие, политики и стратегии" - в описателната част, и "Финанси" - във финансовата част, обобщават и представят окончателния вариант на програмния бюджет, на тригодишната бюджетна прогноза и на отчетите;
8. осъществяват текущ мониторинг върху изпълнението на съответните политики и програми на министерството;
9. осигуряват поддържането, актуализирането и развитието на информационните системи и интернет страниците на министерството;
10. участват в медийното отразяване на политиките на министерството;
11. изпълняват и други функции, възложени от министъра.
Общата администрация на Министерството на труда и социалната политика е представена от :
Чл. 22, (2) Общата администрация е структурирана в:
1. (изм. - ДВ, бр. 38 от 2011 г.) дирекция "Административно обслужване и канцелария";
2. (нова - ДВ, бр. 38 от 2011 г.) дирекция "Информационно обслужване и технологии и подготовка за отбрана";
3. (изм. - ДВ, бр. 57 от 2010 г., предишна т. 2, бр. 38 от 2011 г.) дирекция "Финанси";
4. (нова - ДВ, бр. 57 от 2010 г., предишна т. 3, бр. 38 от 2011 г.) дирекция "Обществени поръчки и управление на собствеността";
5. (предишна т. 3 - ДВ, бр. 57 от 2010 г., предишна т. 4, бр. 38 от 2011 г.) дирекция "Правна";
6. (предишна т. 4 - ДВ, бр. 57 от 2010 г., предишна т. 5, бр. 38 от 2011 г.) дирекция "Човешки ресурси и организационно развитие";
7. (предишна т. 5 - ДВ, бр. 57 от 2010 г., предишна т. 6, бр. 38 от 2011 г.) дирекция "Връзки с обществеността".
Чл. 28. Специализираната администрация на министерството е организирана в:
1. Главна дирекция "Европейски фондове, международни програми и проекти";
2. (изм. - ДВ, бр. 38 от 2011 г., бр. 88 от 2011 г.) дирекция "Жизнен стандарт, демографско развитие, политики и стратегии";
3. дирекция "Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд";
4. дирекция "Политика на пазара на труда";
5. (изм. - ДВ, бр. 18 от 2010 г., в сила от 1.03.2010 г., доп., бр. 38 от 2011 г., изм., бр. 88 от 2011 г.) дирекция "Политика за хората с увреждания, равни възможности и социални помощи";
6. (нова - ДВ, бр. 18 от 2010 г., в сила от 1.03.2010 г.) дирекция "Социално включване;
7. (предишна т. 6 - ДВ, бр. 18 от 2010 г., в сила от 1.03.2010 г., отм., бр. 38 от 2011 г.);
8. (предишна т. 7 - ДВ, бр. 18 от 2010 г., в сила от 1.03.2010 г., отм., бр. 38 от 2011 г.);
9. (предишна т. 8 - ДВ, бр. 18 от 2010 г., в сила от 1.03.2010 г.) дирекция "Европейски въпроси и международно сътрудничество".
Организацията на работата в Министерството на труда и социалната политика е следното:
Чл. 37. Организацията на работата в министерството, оперативната дейност и документооборотът се уреждат с вътрешни правила, инструкции и заповеди на министъра.
Чл. 38. Ръководителите на административни звена планират, организират, координират, отчитат се и носят отговорност за дейността и изпълнението на задачите от съответното звено съобразно определените функции и възлаганите от министъра задачи.
Чл. 39. (1) Административните звена в министерството пряко си взаимодействат по въпроси от смесена компетентност, като водещото звено обобщава окончателното становище.
(2) Съгласуваността и оперативността по дейности, отнасящи се до две или повече административни звена, се осигуряват чрез спазването на следния ред на работа:
1. обща координация
2. субординация
3. взаимна информираност
4. контрол по изпълнението
Още по темата:
ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА
СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ
КатегорияСоциални грижи- Насърчаване на заетостта чрез повишаване на квалификацията и международна дейност
- Набират проекти по „Красива България“ за 2019 година
- Д-р Атанас Кундурджиев е новият председател на Комисията по прозрачност
- Кирил Ананиев спря със заповед търга за здравната информационна система
- ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 195 НА МС ОТ 28.08.2012 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА УСТРОЙСТВЕНИЯ ПРАВИЛНИК НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 256 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2009 Г. (обн., ДВ, бр. 88 от 2009 г.; изм. и доп., бр. 98 от 2009 г
- ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 201 ОТ 31 ЮЛИ 2015 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 256 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2009 Г. ЗА ПРИЕМАНЕ НА УСТРОЙСТВЕН ПРАВИЛНИК НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
- Министерство на здравеопазването
- Национален комитет по профилактика на СПИН и полово предавани болести
- Има ли връзка между българските политици и престъпници?
- Впечатли ли ви някоя от програмите за здраве на политическите партии?
- Децата на 10 от най-богатите и зловещи диктатори, живели някога (2 част)
- Най-опасните диктатори в историята (2 част)
- История на болестта. Недъзите на световните лидери от последното столетие
- Сексуалният ни живот зависи от... политическата ни ориентация
- Служба по трудова медицина "Надя 2005" ЕООД, гр. София
- Служба по трудова медицина "Икономикс", гр. София
- 5 неща, които трябва да знаете за социалната психология
- Трудовата дейност е полезна за децата, когато е съобразена с възрастта им
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА