Структура и функции на Министерство на труда и социалната политика
Първият предшественик на Министерството на труда и социалната политика е създаден на 9 септември 1944 г. под наименованието Министерство на социалната политика. Към него са прехвърлени учрежденията Дирекция за обществени грижи (от МВР), Институт за обществени осигуровки, Дирекция на труда (от Министерство на търговията, промишлеността и труда), Дирекция "Народни пенсии" (новосъздадена). През 1951 г. министерството е закрито и е възстановено чак през 1968 г., за да бъде закрито пак през 1976 г. По време на периодите, когато не е съществувала държавна институция под формата на министерство, дейността се е поемала от комитети - Комитет по труда и цените (1959-1962 г.), Комитет по труда и работната заплата (1963-1968 г., 1976-1981 г.), Комитет по труда и социалното дело (1983-1987 г.), Комитет по труда и социалното осигуряване (1990 г.).
От 1990 г. до 1991 г. ведомството получава названието Министерство на заетостта и социалните грижи, от 1991 до 1997 г. официалното му име е Министерство на труда и социалните грижи, а след 1997 г. - Министерство на труда и социалната политика (МТСП).
Структура на ведомството и функции на основни длъжности
Министерството на труда и социалната политика е българска държавна институция, юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище в столицата. То се управлява от министър, чрез когото се осъществява държавната политика по отношение на доходи и жизнено равнище, защита при безработица и насърчаване на заетостта, социално осигуряване, трудова миграция, пазар на труда и свободно движение на работници, безопасност и здраве при работа, демографско развитие, социална закрила, инвестиции, подкрепа на децата и семейството, интеграция на хората с увреждания.
Министърът на труда и социалната политика е едноличен орган на изпълнителната власт и в неговите задължения влиза:
- Да ръководи дейността по оперативното и стратегическо управление на министерството, както и да направлява развитието на социалния диалог на национално, браншово и отраслово ниво.
- Да ръководи дейността по управлението и развитието на човешките ресурси в министерството.
- Да управлява финансовата политика на поверената му държавна институция.
- Да отговаря за разработването и поддържането на готовността за изпълнението на военновременния план на МТСП и комуникационно-информационната система за управление при кризи.
- Да ръководи, контролира и организира дейността по защита на класифицираната информация и утвърждава вътрешни правила за работа с нея.
- Да осъществява общо ръководство и координация на дейността на създадените към него изпълнителни агенции и второстепенни разпоредители с бюджет към него.
- Да управлява проекти и програми в областта на своята компетентност, които са финансирани от структурните фондове на ЕС и от други международни финансови институции и донори.
- Да управлява проекти и програми в областта на своята компетентност по линия на Съвета на Европа, Съвета за регионално сътрудничество и на други международни организации.
- Да изпълнява функциите на председател на Управителния съвет на проект "Красива България".
- Да ръководи дейността по анализиране, прогнозиране и оценяване на равнището на доходите, линията на бедността и по какъв начин доходите да бъдат подкрепени.
- Да подготвя и осъществява проекти и програми, сътрудничейки си със социални партньори, по линия на техническото съдействие с Международната организация на труда, както и да контролира и координира изпълнението им. Да провежда мерки за внедряване и наблюдение на приложението на стандартите на Международната организация на труда и на Съвета на Европа.
- Да участва като представител на правителството в Националния съвет на тристранно сътрудничество.
- Да представлява правителството в Международната организация на труда и в нейните ръководни органи, също така и в други международни организации в случай, че са му предоставени такива права.
- Да ръководи и координира цялостния контрол по спазване на трудовото законодателство.
- Да организира и координира разработването и провеждането на държавната политика за насърчаване на заетостта и намаляване на безработицата, за обучението на работната сила и пазара на труда, да утвърждава проекти и програми за заетост и обучение на възрастни.
- Да издава удостоверения на физически и юридически лица за регистрация за извършване на посредническа дейност по наемане на работа на български граждани в България и в чужбина, както и на моряци.
- Да утвърждава със заповед Националната класификация на професиите и длъжностите.
- Да определя коефициента на трудов травматизъм по икономически дейности за задължително застраховане на служители и работници за риска трудова злополука.
- Да организира и координира разработването и реализира наблюдението във връзка с провеждането на политиката по социално включване, по подкрепа за децата и семейството и социалните услуги, да организира и координира разработването и провеждането на политиката на държавата по социално подпомагане.
- Да насърчава и подпомага хуманитарната и благотворителна дейност в социалната сфера.
- Да ръководи, координира и контролира заедно с други държавни органи, неправителствени организации и социални партньори дейността по анализиране, прогнозиране и оценяване на демографските процеси, интеграцията на хората с увреждания, равните възможности и антидискриминацията, да предлага и провежда мерки за регулирането им в сферите на компетентност на министерството.
- Да осигурява организацията и координацията по европейските и международните въпроси от своята компетентност.
- Да представлява нашата страна на заседания на Съвета на ЕС по заетост, здравеопазване, социална политика и потребителски въпроси.
- Да ръководи, контролира и координира оперативната работа по подготовка на позиции, рамкови позиции и указания, които се представят в процеса на вземане на решения в структури на ЕС.
- Да предлага и провежда мерки за изпълнение и прилагане на национално равнище на актове на ЕС в сферата си на компетентност.
- Да организира и координира разработването и реализирането на политиката по свободно движение на работници, в това число да координира системите за социална сигурност, трудова интеграция и миграция на граждани от трети държави.
- Да ръководи, координира и контролира съвместно със социални пратньори дейността по анализиране, прогнозиране и оценяване на трудовомиграционните процеси и свободното движение на работници, да предлага и провежда мерки за регулирането им.
- Да подписва и осигурява изпълнението на споразумения/програми/меморандуми за сътрудничество в областта на труда и социалната политика, на международни договори, свързани с трудовата миграция и социалната сигурност.
- Да ръководи и контролира дейността на дипломатическите служители на министерството в Постоянното представителство на България към ЕС в Брюксел и в службите по трудови и социални въпроси към задграничните представителства на нашата страна и издава инструкции за техните задължения и функции.
- Да обсъжда и съгласува съвместно със социалните партньори основните макроикономически показатели в областта на социалната политика с ръководители на мисиите на Международната банка за възстановяване и развитие, с Международния валутен фонд и други финансови институции.
- Да определя със заповед реда за взаимодействие между дирекциите във ведомството и администрациите второстепенни разпоредители в случаите, когато първите предоставят присъщи им функции като споделени услуги на вторите. В същата заповед се определя кои от тези функции могат да се предлагат като споделени услуги и по какъв начин.
Министърът може да изпълнява и други функции, определени със закон или с акт на Министерски съвет.
В своята дейност министърът на труда и социалната политика е подпомаган от 4-ма заместник-министри. Те заедно с началника на кабинета, парламентарния секретар и директора на Дирекция "Връзки с обществеността и протокол" сформират политическия кабинет на министъра. Те са му пряко подчинени. Към политическия кабинет министърът може да назначи на трудов договор експерти, технически сътрудници и съветници, които да подпомагат дейността му. Пряко подчинени са му и главният секретар, инспекторатът, Дирекция "Вътрешен одит", финансовият контрольор, длъжностното лице по защита на личните данни, служителят по сигурността на информацията и служителят по мрежова и информационна сигурност.
- Началникът на кабинета на министъра изготвя програмата му, организира връзките между него, другите членове на Министерски съвет, останалите органи на държавната власт, различни организации, граждани, кметове и областни управители, устройва провеждането на заседанията на политическия кабинет. Също така възлага от името на министъра какви задачи да бъдат свършени и контролира начина им на изпълнение.
- Парламентарният секретар осъществява връзките между министъра и Народното събрание, ръководителите на парламентарните групи и с комисиите в парламента. Освен това му дава информация какви законопроекти са внесени за разглеждане в Народното събрание, координира представянето на политиката на правителството и на внесените от Министерски съвет законопроекти, доклади, решения и отчети пред парламента в областите на компетентност на министъра.
- Главният секретар ръководи, координира, организира и контролира общата и специализираната администрация. Първата е изградена от дирекции "Финанси", "Стратегическо планиране, информационни технологии и административно обслужване", "Човешки ресурси", "Правно обслужване и обществени поръчки" и "Връзки с обществеността и протокол".
- Специализираната администрация се състои от следните дирекции: "Европейски фондове, международни програми и проекти", "Жизнено равнище, демографска политика и социални инвестиции", "Политика на пазара на труда и трудова мобилност", "Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд", "Социално включване", "Политика за хората с увреждания, равни възможности и социални помощи" и "Европейски въпроси и международно сътрудничество".
Политическият кабинет отговаря за второстепенните разпоредители с бюджет и за конкретните институции, които са към министъра на труда и социалната политика. Това са:
- Държавна агенция за закрила на детето.
- Агенция за социално подпомагане.
- Агенция по заетостта.
- Агенция за хората с увреждания.
- Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда".
- Агенция за качеството на социалните услуги.
- Национален институт за помирение и арбитраж.
- Фонд "Социална закрила".
- Фонд "Условия на труд".
- Център за развитие на човешките ресурси и регионалните инициативи.
- Повече от 1,2 милиарда лева са предназначени за справяне с последиците от COVID-19
- Облекчени условия за бизнеса по мярката „Заетост за теб“ от 27 ноември 2020 г.
- МТСП: Приоритет на социалните работници е децата да бъдат отглеждани от родителите си
- Предвиждат през 2021 г. всички записани в 8 клас да получат помощ от държавата от 300 лв.
СТАТИЯТА е свързана към
- Социални услуги и потребители
- Повече от 1,2 милиарда лева са предназначени за справяне с последиците от COVID-19
- Предвиждат през 2021 г. всички записани в 8 клас да получат помощ от държавата от 300 лв.
- Облекчени условия за бизнеса по мярката „Заетост за теб“ от 27 ноември 2020 г.
- Пробивът по казуса Национална детска болница е един от успехите ни, отчете министър Асен Меджидиев
- Компенсациите за работещите в затворени фирми да бъдат 75% от осигурителния им доход предлагат от МТСП
- МТСП: 12 978 души остават без лична помощ от 1 януари 2020 г.
- През 2020-а най-търсени на пазара на труда ще бъдат учителите и ИТ специалистите
- Министър Деница Сачева: Ще настоявам заплатите на социалните работници да бъдат увеличени
- МТСП: Повече от 61 000 души остават на работа чрез мярката 60/40
- МТСП: Приоритет на социалните работници е децата да бъдат отглеждани от родителите си
Коментари към Структура и функции на Министерство на труда и социалната политика