Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Социални грижи Добрите практики Ръководство: Как да... Как да предпазим близките си от наглите телефонни измами?

Как да предпазим близките си от наглите телефонни измами?

от 31 авг 2016г., обновено на 04 авг 2017г.
Как да предпазим близките си от наглите телефонни измами? - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

"Homo homini lupus est" – превеждаме буквално от латински: "Човек за човека е вълк". Този афоризъм е написал за пръв път древноримският комедиограф Тит Макций Плавт в своето произведение "Asinaria".
Звучи ли ви като нещо ново в началото на 21 век? На мен лично – не. Уви, живеем във време, в което хората са се превърнали в озверели и овълчени бездушни същества, готови да нападнат или измамят всеки, който е готов да се поддаде.

Вероятно сте готови веднага да отречете, казвайки: "Това няма как да се случи на мен". Може дори и да сте прави. Но нека се замислим кои са най-уязвими на измамните манипулации на тези, които са готови да се възползват от доверието на околните. За съжаление най-податливи на измамите са децата и възрастните хора. Лично аз се опитвам да оценя в коя от двете групи болезненият ефект от евентуална измама е по-пагубен. Това можете да прецените и самите вие. Независимо дали жертвата на измама е дете, или възрастен, резултатът е един и същ – вярата в доброто умира.

Напоследък популярен начин да се съществува на чужд гръб в страната ни са така наречените телефонни измами. Наглед тези престъпни схеми са лесни за разпознаване, но във форсмажорни ситуации доверието на хората от уязвимите групи надделява, особено, когато пострадалите си мислят, че от тях зависи животът на техните близки. Не можем да виним тези хора, че са готови на всичко за тези, които обичат. За това, наша е грижата да ги предпазим.

В редовете по-долу ще ви предоставим информация какви са най-популярните схеми, използвани често в "ало-измамите". Отговорността да предупредите любимите си хора е ваша.

Първи вариант: "Крадецът вика, дръжте крадеца!"

При него избраната жертва получава телефонно обаждане (най-често на стационарния телефон), при което "лице от полицията" търси съдействие за задържането на телефонни измамници. По време на разговора измамникът често се представя като началник, информирайки евентуалната си жертва, че в момента протича полицейско разследване на "ало-измамници". Мнимият полицай е готов да предостави личния си телефон за контакти, обяснявайки че измамниците ще ви позвънят с искане за немалка сума. От евентуалната жертва се изисква да съдейства, човекът бива "инструктиран" да хвърли поисканите пари през балкона или прозореца на жилището й, след което "служителите на реда" арестуват извършителите с веществените доказателства.

След това на жертвата се казва, че ще си получи обратно парите в полицейското управление. При отказ за съдействие "служителят на реда" започва да заплашва жертвата си с наказателно преследване. Ако указанията бъдат изпълнени, хвърлените през терасата пари се вземат от непознато лице, а контактът с жертвата прекъсва.  

Втори вариант: Внасяне на капаро при покупка на климатична система или отоплителен уред.

Евентуалната жертва на ало-измамата получава телефонно обаждане от лице, което се представя като роднина, приятел или близък. То заявява, че осъществява сделка по закупуването на климатична система или отоплителен уред, за която е нужно внасянето на капаро за техниката. Следва учтива молба за съдействие, тъй като лицето е възпрепятствано по определени причини, а ако не бъде платена исканата сума, сделката ще пропадне и то ще задлъжнее с немалко пари. Жертвата бива предупредена, че ще бъде потърсена по телефона от служител на фирмата, продаваща уредите, с когото ще се уточнят къде да се предаде сумата. По-късно, при обещаното обаждане от "служителя" на търговска верига, бъдещата жертва научава, че при нея със служебен автомобил ще дойде лице, работещо във веригата. Той ще поиска точния адрес и личните данни на човекa, който ще бъде измамен. След предаването на парите "представителят" на търговската верига, контактът с жертвата се прекратява.  

При друг вариант на тази престъпна схема жертвата получава обаждане от далечен роднина, като по време на разговора мнимият роднина налучква определени факти за себе си и моли своя сродник да капарира вместо него определена бяла или черна техника на стойност няколко хиляди лева. За целта предоставя телефонен номер за контакт с представител на дадената търговска верига за изплащането на капарото, обещавайки че до края на деня или най-късно на другия ден ще върне сумата.     

Трети вариант: "Наложителна е хирургическа интервенция".

Жертвата на ало-измамата получава обаждане, при което се чува глас на разплакан човек, а след него се намесва мъж, който се представя за медик, който обяснява, че близък на лицето от другата страна на линията, е пострадал сериозно и трябва да бъде подложен на спешна хирургическа интервенция. В противен случай пациентът е застрашен от трайни увреждания. Мнимият медик разговаря бързо, не позволява да му се задават въпроси за състоянието на пациента, не дава възможност на жертвата да прекрати разговора. Следва бързо уговаряне за предаването на определена сума пари на санитар от болницата. На уговореното място пристига "санитарят", който взема бързо парите, често предоставя телефона си за бърз разговор с "хирурга", за да се убеди жертвата, че медикът ще получи парите си.

Четвърти вариант: "Трябва да внесете парична гаранция"

Жертвата получава телефонно обаждане, че близък човек е задържан от полицията, тъй като е виновник за транспортно произшествие, при което е загинало дете. "Полицаят" продиктува на потърпевшото лице телефонен номер, за да може то да се свърже със следовател, адвокат или полицай, който да потвърди за описания инцидент. Потърсеният човек действително потвърждава, че гореспоменатият близък е в полицейското управление, а след това обещава, че "ситуацията може да се уреди", ако се даде определена сума. Жертвата се предупреждава да не звъни на никого, за да "не се провали работата". По телефона се определя подходящо място за среща за предоставянето на парите. Не е изключено рекетьорът да поиска жертвата да купи ваучери на различни мобилни оператори и да му се продиктуват кодовете им.

Пети вариант: "Честито, спечелихте от играта ни!"

Жертвата получава обаждане от лице, работещо в мобилен оператор, че е "поредният късметлия", спечелил голяма парична награда, или че е избран да вземе участие в томбола между телекомуникационната компания и дадена верига магазини за бяла или черна техника. За да си вземе печалбата, жертвата на ало-измамата трябва да си закупи ваучер за предплатена услуга към мобилен оператор и да продиктува активационните кодове на мнимия оператор. Наградите, които следва да се получат, варират в зависимост от закупения от лицето ваучер. След покупката и продиктуването на кодовете за активацията на ваучерите, контактът с жертвата приключва.   

Какви трябва да бъдат нашите реакции и поведение?

На първо място веднага трябва да позвъните на телефон 112 (разговорът е освободен от такси)
След това трябва да се свържете с близките си. Не склонявайте да давате пари на ръка по какъвто и да е повод и не съобщавайте личните си данни или банкови сметки. Добре е принципно да не участвате в игри, изискващи купуването на ваучери, включващи продиктуването на активационните им кодове на хора, с които не се познавате, без значение за какви се представят. Не участвайте в хазартни или улични игри. Дайте любезния си отказ, а когато сте на безопасно разстояние веднага се свържете с телефон 112.

Това са едни от основните "сценарии", застрашаващи вашите близки същества, а от вас зависи да ги подготвите за случаите с "онова" обаждане. Уви, технологиите напредват, хората стават все по-нагли, безсъвестни и безпардонни, въпреки това можем да следваме мисълта на Сенека: "Homo, sacra res homini" ("човекът е нещо свещено за човека") и да се стремим да бъдем по-добри.   

Още по темата:
  • Превеждане на еднократна финансова по подкрепа за лицата с трайни увреждания при закупуване и/или приспособяване на лично МПС в размер на 1200 лв. Превеждане на еднократна финансова по подкрепа за лицата с трайни увреждания при закупуване и/или приспособяване на лично МПС в размер на 1200 лв.
  • Стипендии за деца с изявени дарби Стипендии за деца с изявени дарби
  • Превеждане на еднократна финансова подкрепа до 600 лв. за преустройството на жилищата на лица, имащи трайни увреждания Превеждане на еднократна финансова подкрепа до 600 лв. за преустройството на жилищата на лица, имащи трайни увреждания
  • Документи, размер и срокове за получаването на гарантираните вземания Документи, размер и срокове за получаването на гарантираните вземания
5.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

МИР НА СТРАХА НИ. БЕЛЕЖКИ ПОД ЛИНИЯ - ГЕОРГИ МИШЕВ - ХЕРМЕС
19.95лв.

МИР НА СТРАХА НИ. БЕЛЕЖКИ ПОД ЛИНИЯ - ГЕОРГИ МИШЕВ - ХЕРМЕС

РУСКИЯТ СЪСЕД - МИХАИЛ ВЕШИМ - СИЕЛА
16.90лв.

РУСКИЯТ СЪСЕД - МИХАИЛ ВЕШИМ - СИЕЛА

ДАМИ КАНЯТ - ГЕОРГИ МИШЕВ - ХЕРМЕС
12.95лв.

ДАМИ КАНЯТ - ГЕОРГИ МИШЕВ - ХЕРМЕС

НЕВИННИ ЖЕНИ В БРЮКСЕЛ - ДИМИЛ СТОИЛОВ - ХЕРМЕС
11.95лв.

НЕВИННИ ЖЕНИ В БРЮКСЕЛ - ДИМИЛ СТОИЛОВ - ХЕРМЕС

СТЪРШЕЛ - ЕТЕЛ ЛИЛИАН ВОЙНИЧ - ХЕРМЕС
19.95лв.

СТЪРШЕЛ - ЕТЕЛ ЛИЛИАН ВОЙНИЧ - ХЕРМЕС

ОТВЪД ПРЕДЕЛА - ДЖЕЙМС ПАТЕРСЪН - ХЕРМЕС
17.95лв.

ОТВЪД ПРЕДЕЛА - ДЖЕЙМС ПАТЕРСЪН - ХЕРМЕС

Коментари към Как да предпазим близките си от наглите телефонни измами?

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Как да предпазим близките си от наглите телефонни измами?
    www.framar.bg 
    на 04 June 2025 в 18:40
    Коментирайте "Как да предпазим близките си от наглите телефонни измами?"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Добрите практики
  • Ръководство: Как да...
  • Животът на съвременния човек
  • Невероятни малки градчета, в които определено ще поискате да заживеете
  • Създаване на фармакопея и работа на българските аптеки след Първата световна война
  • Как да научим детето си да борави правилно с парите?
  • Знахарско лечение, описано от българския оперен певец Михаил Люцканов
  • Психологическият трик студено четене — ето как да го усвоим
  • Подкрепа за пациентите в терминален стадий на заболяване– евтаназията в България
  • Живее ли във вас лъжец? - психологически тест
  • Лечителят Василий Врач – богомилската заплаха в тила на Византийската империя от 12 век
  • Направете това кратко психологическо упражнение, за да разберете над кое трябва да поработите в живота си
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Услуги в България на speedybook.pro

преди 19 дни, 6 часа и 45 мин.

Къде мога да намеря млека Comidamed в България?

преди 107 дни, 9 часа и 7 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Въвеждане на еврото - най-често задаваните въпроси и отговорите от БНБ

преди 21 часа

Кожен проблем по време на бременност - след посещение на козметик

преди 2 дни, 23 часа и 14 мин.

Какво представлява прозяването

преди 23 дни, 21 часа и 45 мин.

Кои са летните фестивали, които ще посетите?

преди 23 дни, 21 часа и 57 мин.
Всички

АНКЕТА

Как ще ни повлияе приемане на еврото?

Виж резултатите
Още интересни публикации
Вярвате ли, че изборите могат да променят нещо в България Вярвате ли, че изборите могат да променят нещо в България

Вярвате ли, че изборите могат да променят нещо в България

от 10 фев 2023г. Прочети повече
Спестете пари с помощта на този гениален трик Спестете пари с помощта на този гениален трик

Спестете пари с помощта на този гениален трик

от 03 юли 2017г. Прочети повече
Живее ли във вас лъжец? - психологически тест Живее ли във вас лъжец? - психологически тест

Живее ли във вас лъжец? - психологически тест

от 06 фев 2017г. Прочети повече
История на българската медицина История на българската медицина

История на българската медицина

от 28 яну 2016г. Прочети повече

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ОСТРОВИТ МСМ (МЕТИЛ - СУЛФОНИЛ - МЕТАН) прах 300 г

МАГНАЛАБС МАГНАЗАЙМ сироп 125 мл

ФИТОМЕР ИНТЕНЗИВЕН ЛОСИОН P5 ЗА ОТСЛАБВАНЕ 150 мл

БИОФРЕШ ОМЕКОТЯВАЩ КРЕМ ЗА ЛИЦЕ С БАДЕМ 100 мл

ХЕЛИКС ОРИГИНАЛ капсули * 30

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

Правете компреси от мас за облекчаване на симптомите при грип и настинка

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 04 юни 2025г. в 16:50:42

ЗИМ спрей за нос ЗА ДЕЦА 30 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 04 юни 2025г. в 15:51:26

ЗИМ спрей за нос ЗА ДЕЦА 30 мл

Коментар на: Поли от 04 юни 2025г. в 15:24:28

Правете компреси от мас за облекчаване на симптомите при грип и настинка

Коментар на: Порасналия човек от 04 юни 2025г. в 14:57:46

АБОФАРМА ОМЕГА 3 РИБЕНО МАСЛО ОТ СЬОМГА капсули 1000 мг * 60

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 04 юни 2025г. в 14:33:43
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival