Начало Социални грижи Добрите практики Ръководство: Как да... Как да предпазим близките си от наглите телефонни измами?

Как да предпазим близките си от наглите телефонни измами?

Как да предпазим близките си от наглите телефонни измами? - изображение

"Homo homini lupus est" – превеждаме буквално от латински: "Човек за човека е вълк". Този афоризъм е написал за пръв път древноримският комедиограф Тит Макций Плавт в своето произведение "Asinaria".
Звучи ли ви като нещо ново в началото на 21 век? На мен лично – не. Уви, живеем във време, в което хората са се превърнали в озверели и овълчени бездушни същества, готови да нападнат или измамят всеки, който е готов да се поддаде.

Вероятно сте готови веднага да отречете, казвайки: "Това няма как да се случи на мен". Може дори и да сте прави. Но нека се замислим кои са най-уязвими на измамните манипулации на тези, които са готови да се възползват от доверието на околните. За съжаление най-податливи на измамите са децата и възрастните хора. Лично аз се опитвам да оценя в коя от двете групи болезненият ефект от евентуална измама е по-пагубен. Това можете да прецените и самите вие. Независимо дали жертвата на измама е дете, или възрастен, резултатът е един и същ – вярата в доброто умира.

Напоследък популярен начин да се съществува на чужд гръб в страната ни са така наречените телефонни измами. Наглед тези престъпни схеми са лесни за разпознаване, но във форсмажорни ситуации доверието на хората от уязвимите групи надделява, особено, когато пострадалите си мислят, че от тях зависи животът на техните близки. Не можем да виним тези хора, че са готови на всичко за тези, които обичат. За това, наша е грижата да ги предпазим.

В редовете по-долу ще ви предоставим информация какви са най-популярните схеми, използвани често в "ало-измамите". Отговорността да предупредите любимите си хора е ваша.

Първи вариант: "Крадецът вика, дръжте крадеца!"

При него избраната жертва получава телефонно обаждане (най-често на стационарния телефон), при което "лице от полицията" търси съдействие за задържането на телефонни измамници. По време на разговора измамникът често се представя като началник, информирайки евентуалната си жертва, че в момента протича полицейско разследване на "ало-измамници". Мнимият полицай е готов да предостави личния си телефон за контакти, обяснявайки че измамниците ще ви позвънят с искане за немалка сума. От евентуалната жертва се изисква да съдейства, човекът бива "инструктиран" да хвърли поисканите пари през балкона или прозореца на жилището й, след което "служителите на реда" арестуват извършителите с веществените доказателства.

След това на жертвата се казва, че ще си получи обратно парите в полицейското управление. При отказ за съдействие "служителят на реда" започва да заплашва жертвата си с наказателно преследване. Ако указанията бъдат изпълнени, хвърлените през терасата пари се вземат от непознато лице, а контактът с жертвата прекъсва.  

Втори вариант: Внасяне на капаро при покупка на климатична система или отоплителен уред.

Евентуалната жертва на ало-измамата получава телефонно обаждане от лице, което се представя като роднина, приятел или близък. То заявява, че осъществява сделка по закупуването на климатична система или отоплителен уред, за която е нужно внасянето на капаро за техниката. Следва учтива молба за съдействие, тъй като лицето е възпрепятствано по определени причини, а ако не бъде платена исканата сума, сделката ще пропадне и то ще задлъжнее с немалко пари. Жертвата бива предупредена, че ще бъде потърсена по телефона от служител на фирмата, продаваща уредите, с когото ще се уточнят къде да се предаде сумата. По-късно, при обещаното обаждане от "служителя" на търговска верига, бъдещата жертва научава, че при нея със служебен автомобил ще дойде лице, работещо във веригата. Той ще поиска точния адрес и личните данни на човекa, който ще бъде измамен. След предаването на парите "представителят" на търговската верига, контактът с жертвата се прекратява.  

При друг вариант на тази престъпна схема жертвата получава обаждане от далечен роднина, като по време на разговора мнимият роднина налучква определени факти за себе си и моли своя сродник да капарира вместо него определена бяла или черна техника на стойност няколко хиляди лева. За целта предоставя телефонен номер за контакт с представител на дадената търговска верига за изплащането на капарото, обещавайки че до края на деня или най-късно на другия ден ще върне сумата.     

Трети вариант: "Наложителна е хирургическа интервенция".

Жертвата на ало-измамата получава обаждане, при което се чува глас на разплакан човек, а след него се намесва мъж, който се представя за медик, който обяснява, че близък на лицето от другата страна на линията, е пострадал сериозно и трябва да бъде подложен на спешна хирургическа интервенция. В противен случай пациентът е застрашен от трайни увреждания. Мнимият медик разговаря бързо, не позволява да му се задават въпроси за състоянието на пациента, не дава възможност на жертвата да прекрати разговора. Следва бързо уговаряне за предаването на определена сума пари на санитар от болницата. На уговореното място пристига "санитарят", който взема бързо парите, често предоставя телефона си за бърз разговор с "хирурга", за да се убеди жертвата, че медикът ще получи парите си.

Четвърти вариант: "Трябва да внесете парична гаранция"

Жертвата получава телефонно обаждане, че близък човек е задържан от полицията, тъй като е виновник за транспортно произшествие, при което е загинало дете. "Полицаят" продиктува на потърпевшото лице телефонен номер, за да може то да се свърже със следовател, адвокат или полицай, който да потвърди за описания инцидент. Потърсеният човек действително потвърждава, че гореспоменатият близък е в полицейското управление, а след това обещава, че "ситуацията може да се уреди", ако се даде определена сума. Жертвата се предупреждава да не звъни на никого, за да "не се провали работата". По телефона се определя подходящо място за среща за предоставянето на парите. Не е изключено рекетьорът да поиска жертвата да купи ваучери на различни мобилни оператори и да му се продиктуват кодовете им.

Пети вариант: "Честито, спечелихте от играта ни!"

Жертвата получава обаждане от лице, работещо в мобилен оператор, че е "поредният късметлия", спечелил голяма парична награда, или че е избран да вземе участие в томбола между телекомуникационната компания и дадена верига магазини за бяла или черна техника. За да си вземе печалбата, жертвата на ало-измамата трябва да си закупи ваучер за предплатена услуга към мобилен оператор и да продиктува активационните кодове на мнимия оператор. Наградите, които следва да се получат, варират в зависимост от закупения от лицето ваучер. След покупката и продиктуването на кодовете за активацията на ваучерите, контактът с жертвата приключва.   

Какви трябва да бъдат нашите реакции и поведение?

На първо място веднага трябва да позвъните на телефон 112 (разговорът е освободен от такси)
След това трябва да се свържете с близките си. Не склонявайте да давате пари на ръка по какъвто и да е повод и не съобщавайте личните си данни или банкови сметки. Добре е принципно да не участвате в игри, изискващи купуването на ваучери, включващи продиктуването на активационните им кодове на хора, с които не се познавате, без значение за какви се представят. Не участвайте в хазартни или улични игри. Дайте любезния си отказ, а когато сте на безопасно разстояние веднага се свържете с телефон 112.

Това са едни от основните "сценарии", застрашаващи вашите близки същества, а от вас зависи да ги подготвите за случаите с "онова" обаждане. Уви, технологиите напредват, хората стават все по-нагли, безсъвестни и безпардонни, въпреки това можем да следваме мисълта на Сенека: "Homo, sacra res homini" ("човекът е нещо свещено за човека") и да се стремим да бъдем по-добри.   

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиСоциални грижиЛайфстайлНовиниЛюбопитноАнкетиПсихологияТестовеИсторияСнимкиСтатистически проучванияНормативни актовеСпортОрганизацииГеографияПроизводители