Хенриета Фор: Вярвам, че след пандемията от COVID-19 можем да изградим по-добър свят за всяко дете
В отворено писмо изпълнителният директор на УНИЦЕФ Хенриета Фор представя пет възможности за децата по света, които трябва да бъдат използвани точно сега. Аргументът й е, че когато пандемията от COVID-19 приключи, възрастните имат реалния шанс да изградят отново по-добър свят за всяко дете.
Писмото и акцентите в него
Пандемията повлия на всеки човек по света, но в особено силна степен засегна малчуганите. Милиони нямат достъп до здравни услуги, до образование и защита, а причините са:
- бедност
- етническа принадлежност
- религия
- раса
COVID-19 умножи неколкократно неравенството. Социалните, икономическите и здравните последици от глобалната криза ще продължават да въздействат върху света години след края й, а това заплашва правата на децата.
Историята ни предизвиква отново. В навечерието на 75-та годишнина от създаването на УНИЦЕФ е добре да припомним, че организацията е създаде по време на друга историческа криза – Втората световна война.
Историята показва, че по време на кризи – от войни до пандемии, лидерите се обединяват в името на мира и възстановяването на държавите.
Да вкараме света в релси, да го обединим в името на един конкретен план – как са предпазим нашите деца. И нека това бъде обещанието, което нашето поколение дава на следващото, обещание, че ще инвестираме в здравеопазване и образование, ще направим системите по-устойчиви, а услугите достъпни за всички деца. Да гарантираме, че спадът в икономиката няма да навреди на децата по света.
Факт е, че икономическите последици се задълбочават, че трудните дни предстоят, че ако не действаме решително и навреме икономическата буря ще съсипе бъдещите поколения.
Това може да бъде променено като не само възстановим, но и преосмислим системите, на които разчитат децата и младите хора.
Международната общност трябва да застане зад възстановяване, за което няма нищо по-важно от инвестициите за деца.
Петте възможности за децата по света, които пандемията разкри
Хенриета Фор представя пет възможности, резултат от безпрецедентната криза COVID-19 и призовава усилията на света да бъдат насочени към възможността те да бъдат зползвани в името децата и тяхното бъдеще.
За да проработят ваксините, трябва да изградим доверие
Историята показва, че ваксините са най-добрият начин да бъде сложен край и животът да се възстанови. Съществува риск обаче те да не достигнат до всички нуждаещи се. Колебанието дали да се ваксинираме или не рефлектира върху възможността светът да се справи с COVID-19. Проучване сред повече от 20 000 души в 27 държави показва, че един от четирима отказва ваксината срещу COVID-19. В същото време дезинформацията се е превърнала в развиващ се бизнес. Противниците на ваксинирането имат 20% повече последователи в интернет пространството. Всичко това показва ясно, подчертава Фор, че „губим сериозни позиции в борбата за доверието на хората, а без него всяка ваксина ще бъде безполезна“. УНИЦЕФ провежда световна онлайн кампания, за да създаде обществена подкрепа и повиши информираността.
Множеството разработени ваксини дават шанс за справедливост и равнопоставеност и възможност да се достигне до всички в това число до най-бедните и най-изолираните.
Затова УНИЦЕФ си партнира с COVAX, а целта е да гарантираме, че нито една държава и нито едно семейство няма да бъдат пренебрегнати.
Преодоляването на дигиталната пропаст ще помогне да качествено образование за всички
Да, пандемията отвори още една възможност – нови инструменти за достъп до образование. В началото на затварянето на училищата около 30% ученици в света са имали достъп до дистанционно обучение. Половината от домакинствата в повечето страни по света имат достъп до интернет. Стряскаща е информацията, че повече от 50% от децата на 10 години в страните с ниски и средни доходи не могат да прочетат и разберат текст, показва глобалната криза в образованието. Ако дигиталната пропаст не бъде преодоляна тази нарастваща група от млади хора ще бъде оставена на произвола на съдбата.
Кампанията на УНИЦЕФ „Да изградим отново образованието“ прави възможното за осигуряването на качествено образование на всяко дете чрез дигитално обучение, интернет, достъп до устройства. Това включва доставката на учебници в отдалечените места, образователни радиопредавания, разширяване достъпа до дигиталните умения като платформата Learning Passport за достъп до учебни програми на много езици и цифровата програма за бежанци и мигранти. Целта е до 2021 г. да бъдат достигнати 500 000 000 деца, а до 2030-а 3,5 милиарда.
Психичното здраве на младежите в света
Пандемията насочи вниманието и към психичното здраве на младите и показа колко са уязвими. COVID-19 промени живота на децата в целия свят. Те не само спряха да посещават училище и да играят навън, прекъснати бяха социалните им контакти и връзки. Особено остро затварянето рефлектира върху децата, жертви на насилие и малтретирани в семействата си. Пандемията е спряла услугите в службите за психично здраве в 93% от страните в света. Последиците са тревожни. Нарастват психичните разстройства след децата под 18 години.
Правителствата са длъжни да чуят гласа на младите хора и да осигурят подкрепа. Държавите трябва да отделят средства и да разширят услугите за психично здраве и помощ за младите хора.
За разлика от обществата COVID-19 не дискриминира
Факт е, че пандемията засегна всички, но не и по еднакъв начин. В много държави за начините на въздействие на последиците има значение етническата принадлежност, богатството или цветът на кожата. Например, афроамериканците са 13% от населението на САЩ, но една четвърт от смъртните случаи са при тях. Бедността се увеличава драстично – в световен мащаб 142 000 000 повече деца вече живеят в бедни семейства.
Нужна е гаранция, че нито едно дете не е изоставено, независимо от пола му, расата, етническата принадлежност, религията. Светът трябва да се справи с неравенството и дискриминацията чрез програми и политики.
Климатичните промени
Климатичните промени представляват криза, която чака своето спешно решаване. От промяната на климата страдат особено силно децата, защото да уязвими от промените във въздуха, водата, храната. След две десетилетия едно на четири деца ще живее на място със силно ограничени водни ресурси.
Липсата на адекватни решения, свързани с промяната на климата, ще изостри неравенството.
Нужни са смели и бързи действия в защита на околната среда. Правителствата трябва да създадат програми, даващи приоритет на нисковъглеродните подходи. Има ясни решения до момента като санитарни и хигиенни услуги, устойчиви на природни бедствия, обучение чрез зелени училища, устойчиви на климатични бедствия здравни услуги, намаляване замърсяването на въздуха, водата и почвата.
unicef.org
- УНИЦЕФ – България: Един на всеки трима ученици е преживял насилие
- Икономическата криза, мерките на държавата и страховете на хората
- Програмата „Ирис“ започва от 1 юни 2020-а и е за деца и семейства, изпитващи трудности заради COVID-19
- На 6 април 2020-а са постъпили 643 заявления от работодатели по схемата 60/40
Продукти свързани със СТАТИЯТА
СТЕРИЛИЗАТОР ЗА ВЪЗДУХ CLEAN AIR 1 / 55 W
Безплатна доставка за България!СТЕРИЛИЗАТОР ЗА ВЪЗДУХ CLEAN AIR 4 / 55 W
Безплатна доставка за България!ДИХАТЕЛНИ УПРАЖНЕНИЯ ПРИ COVID-19 - Д-Р АННА ШУМЕЙКО, НАТАЛИЯ БОРИСОВА - СИЕЛА
КОМБИНИРАН БЪРЗ АНТИГЕНЕН ТЕСТ ЗА КОРОНАВИРУС / COVID-19, ГРИП ТИП A И ГРИП ТИП B (КОЛОИДНО ЗЛАТО) * 1 ADVENT LIFE
СТАТИЯТА е свързана към
- Добрите практики
- Актуално
- Медикаментът Ремдесивир разрушава най-ефективно коронавирусната молекула
- Коронавирус COVID-19
- Съдът: МЗ е длъжно да предостави на АКФ договорите за доставката от Китай на маски и респиратори
- В Русия регистрираха „МИР-19“ - лекарство срещу COVID-19, разработено от Института по имунология
- Предпазва ли витамин D от COVID-19
- Четири фактора, които увеличават риска от заразяване с коронавирус при ваксинирани хора
- Окончателно: В България са регистрирани първите 4 случая на коронавирус
- 95 нови случая на COVID-19 след направени 3155 теста в първия ден на седмицата 20 юли 2020-а
- Миокардитът в резултат на COVID-19 не е толкова често срещано явление
- Децата произвеждат различни антитела срещу коронавируса
Коментари към Хенриета Фор: Вярвам, че след пандемията от COVID-19 можем да изградим по-добър свят за всяко дете