Омбудсманът с препоръки към просветното министерство за онлайн обучението на децата със СОП
Децата със специални образователните потребности (СОП) да бъдат включени в дистанционното обучение, затова настоява в писмо до Министерството на образованието и науката омбудсманът. За целта трябва да бъдат създадени специални платформи и образователни материали.
Диана Ковачева препоръчва платформата да е общодостъпна, но и да се използва постоянно, а не само в случаите, когато има извънредна ситуация.
В писмото до министър Красимир Вълчев националният обществен защитник споделя, че в основата на препоръката са жалби на родителите на деца с дислексия. Те се тревожат, че не се обръща достатъчно внимание на децата им. Проблемът е, че малчуганите със СОП не се обучават онлай, което създават реален риск да останат извън образователния процес.
Омбудсманът припомня, че по време на дистанционното обучение заради пандемията от COVID-19 през миналата учебна година тези деца не бяха обхванати заради липса на подходящи ресурси, ресурсни учители и устройства.
И ако останалите ученици можеха да се възползват от различни безплатни платформи, то тези със СОП нямаше как да го направят, тъй като няма пригодени за тях.
Преди месеци от УНИЦЕФ България обявиха, че заедно с МОН и Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в столицата ще създадат онлайн интерактивна платформа, чрез която децата със СОП да получават знания и да не бъдат изключени от образователната система.
В нея ще има видео уроци, съобразени с наистина специфичните и индивидуални характеристики на тези деца. Освен за тях дигиталната платформа ще бъде място и за родителите им, ще има чат на живо и онлайн консултации.
В началото на септември експерти дискутираха по темата за дистанционното приобщаващо образование. Дискусията беше в рамките на проект по програмата „Еразъм+“. По време на него стана ясно, че според проучване на Университета в Пловдив ученето в електронна среда е мотивирало учениците със СОП. 75 % от участвалите в него преподаватели са убедени, че приобщаващото образование е възможно във виртуална среда. Представено беше и създаденото по проекта мобилно приложение, в което са събрани добрите практики, ресурси, информация и обучителни сценарии за работа с децата от тази група, всичко това в помощ на преподавателите.
Вероятно дигиталната платформа ще бъде готова до края на 2020-а. Въпросът е как да се действа до нейната поява в случаите, когато се наложи дистанционно обучение и какво да бъде направено в бъдеще, за да не отпаднат от системата на образованието децата със СОП.
ombudsman.bg
- Искрено и лично за дислексията с Кристина Костова: създателката на българския шрифт Adys за дислексици
- Започна „Великден за всеки – дари празник на баба и дядо“
- Омбудсманът: Хиляди хора с увреждания са без лични асистенти, вземете спешни мерки, министър Сачева!
- Мая Манолова: Гражданите имат право да избират формулата, по която ще се пенсионират
Продукти свързани със СТАТИЯТА
СТАТИЯТА е свързана към
- Добрите практики
- Актуално
- Как да разпознаете дислексията през различните етапи на развитие
- Заекване - нови алтернативи и подходи
- Алтернативни подходи при лечение на дислексия
- 27 знаменитости с дислексия, за които може би не знаете (1 част)
- Съвети за родители на деца с дислексия
- Как да подобрим четенето при деца с дислексия
- Асоциация на родители на деца с дислексия Достъпен свят
- Може ли музикалното обучение да помогне на хората с дислексия
- Дисграфията – нечетлив почерк, пропуснати букви и правописни грешки
- Лична гледна точка: Дислексията не е психично заболяване, нито умствено увреждане
Коментари към Омбудсманът с препоръки към просветното министерство за онлайн обучението на децата със СОП