Могат ли социалните придобивки да накарат американските граждани да се ваксинират срещу COVID-19
Безплатни понички. Халба бира. Отстъпки при пазаруване. Билети за бейзболен мач. Допълнителен ден отпуск. Ваканция. Изведнъж американците бяха затрупани с предложения и награди, които имат една-единствена цел – да ги убедят да се ваксинират срещу COVID-19.
Марк Фендрик, доктор по медицина, вярва, че подобна стратегия е напълно оправдана, ако ще накара повече хора, които се колебаят, да посетят ваксинационните центрове. Той обаче е на мнение, че награди трябва да има само за онези, които са получили и двете си дози, както и за гражданите, ваксинирали се преди въвеждането на поощрителните мерки.
Фендрик е професор от Мичиганския университет, който десетилетия наред изследва човешката психика и по-точно какво е необходимо, за да бъдат убедени хората да се погрижат за своето здраве. Особен интерес за него представляват онези от тях, които трябва са скептично настроени или вярват в конспиративни теории.
Ученият и неговият екип от години успяват да осигурят безплатни мамографски прегледи и колоноскопии на американските граждани, без значение дали са здравно осигурени или не. Отново благодарение на тях ваксината срещу коронавирус не се заплаща.
„Не е достатъчно, че ваксината срещу коронавирус е безплатна“
Експертът обаче признава, че в случая с масовата ваксинация срещу COVID-19 е необходимо да се приложи друга тактика, тъй като към настоящия момент 1 от 3 американци все още не е ваксиниран срещу болест, която промени живота на близо 33 милиона души и уби почти 600 000. Според него фактът, че ваксината е безплатна, вече не е достатъчно убедителен.
Оказва се, че инициативата с материалното поощрение не е нещо ново. Преди години тя се използва, за да насърчи хората да откажат цигарите и да се подложат на важни медицински процедури. „Дали подобна кампания ще бъде успешна зависи от това доколко предложените награди отговорят на нуждите на гражданите. С други думи те трябва да са достатъчно изкушаващи, за да ги накарат да си сложат ваксина“, допълва още Фендрик.
На другия полюс е вече приетото решение, което дава право на всички работодатели да задължат своите служители да се ваксинират преди постъпване на работа.
Морковът или тоягата – кой метод на убеждаване е по-ефективен?
Фендрик оприличава двете мерки с морков и тояга. Самият той е привърженик на моркова, тоест гражданите да бъдат подтиквани да направят нещо, което е важно за тяхното здраве, но не чрез санкции или ограничения, а чрез поощрение. Професорът вярва, че ако наградата е подходяща, например участие в лотария с голяма печалба, по-мекият подход с моркова би имал същия ефект като този с тоягата.
Адаптиране към нуждите на гражданите
Всеки човек е готов да плати различна цена, за да си постави ваксина. За възрастната жена може би ще е достатъчно примамливо предложението за безплатен десерт в сладкарница, ако покаже талон, че е ваксинирана.
За гражданина в трудоспособна възраст обаче, който не може да си позволи да отсъства от работа, защото не се чувства добре след ваксината, би било много по-добре, ако получи финансова помощ от 50 или 100 долара или ако не бъде принуден да ползва и без това малкото полагащи му се дни за отсъствие по здравословни причини.
Пътешествие или прилична сума пари може да се окаже много добра мотивация за други.
По един начин трябва да се подходи към спортния фен и по съвсем друг – към меломана. Някои от нас мечтаят за пътувания и приключения, други за облекчения при паркиране, тъй като всяка сутрин отиват на работа изнервени заради дългото обикаляне да намерят свободно място на паркинга.
Лотарията
Още през декември, когато ваксините вече бяха достъпни, проф. Фендрик насочва вниманието си към лотариите като начин за привличане на повече желаещи да си поставят ваксина срещу коронавирус. Той проучва типа хора, които са склонни да си купят лотарийни билети.
Експертът се натъква на неочаквани прилики между хората, които много често участват в лотарийни игри, и хората, които изчакват или категорично отказват да се ваксинират, макар че водят много различен начин на живот. Сред тях има такива, които членуват в политически организации, някои живеят в града, други – в провинцията. Те имат различно образование, доходи, расова и етническа принадлежност.
Участвай редовно, за да не изпуснеш късмета си
Фендрик подчертава, че лотарийните игри за привличане на желаещи да получат ваксина срещу COVID-19 трябва да заложат на един добре познат принцип в хазарта – страхът да не се пропусне шанса. Според него хората купуват редовно лотарийни билети, за да не пропуснат деня, в който късметът ще им се усмихне. Разбира се, те трябва да са ваксинирани с всички дози, ако искат да участват. Важен момент е организаторите на томболи да съобщават колко потенциални победители всъщност са пропуснали своя шанс, само защото не са си поставили всички дози до момента на теглене на печелившите. Идеята е да се акцентира върху пропиляната възможност и така да се мотивират останалите.
Подобна политика провеждат центровете за медицински услуги и обслужване в САЩ. Те предлагат на хората над 65-годишна възраст храна и безплатен транспорт, за да не пропускат важни изследвания и прегледи.
Ролята на работодателите
Следващата важна стъпка според професора от Мичиганския университет е да се проследи кои групи хора реагират на различните поощрителни инициативи и на каква цена скептично настроените сред тях са готови да посетят ваксинационните центрове.
Работодателите биха могли да пуснат анонимни анкети, за да разберат защо някои от служителите им не са склонни да се ваксинират и какво би ги убедило да го направят. Собствениците на компании биха си спестили много повече средства, ако предложат възнаграждение (парично или материално) на всеки ваксиниран, отколкото след това въпросният служител да отсъства дълго от работа заради коронавирусна инфекция.
Фендрик и колегите му смятат, че подобен вид насърчителни кампании могат да послужат като основа за бъдещи програми за превенция срещу различни заболявания.
„Макар основната ни цел да е да накараме колкото се може повече хора да се ваксинират срещу коронавирус, искаме също така да набележим онези мерки и инициативи, които наистина вършат работа и са достатъчно примамливи за хората. Нещо, което опитваме да разгадаем от десетилетия“, завършва ученият.
Dollars to donuts: What will it take to get more of the U.S. vaccinated against COVID-19?: https://www.newswise.com/coronavirus/dollars-to-donuts-what-will-it-take-to-get-more-of-the-u-s-vaccinated-against-covid-19/?article_id=752416&ta=home
Продукти свързани със СТАТИЯТА
СТАТИЯТА е свързана към
- Добрите практики
- Актуално
- Законът за абортите в САЩ от 1850 г. до днес
- 301 най-велики филма на всички времена - класация на читателите на Empire (част 1)
- Обамакеър - повратна точка в американската здравна система
- Комбинирана терапия с венетоклакс и азацитидин дава шанс на повече болни от остра миелоидна левкемия
- Жълтата гостенка – инфекциозното заболяване, благодарение на което Колорадо става част от САЩ в началото на 19 век
- Забрана на абортите в САЩ – къде е въведена и какви са ограниченията
- Учени откриха защо чревният микробиом на кърмените бебета е различен от хранените с адаптирано мляко
- Министър Кацаров с призив за ваксинация срещу COVID-19
- САЩ в първото десетилетие на 21 век, или защо здравните застрахователи избират фармацевтичната индустрия пред пациентите, част 1
- 301 най-велики филма на всички времена - класация на читателите на Empire (част 2)
Коментари към Могат ли социалните придобивки да накарат американските граждани да се ваксинират срещу COVID-19