ЮНЕСКО: Отворете затворените заради COVID-19 училища, за да предотвратим катастрофата за няколко поколения
Нови 100 000 000 деца в света не могат да четат в следствие на затворените заради COVID-19 училища. С тях общият брой на неграмотните през 2020-а достига 584 000 000, показва нов доклад на организацията на обединените нации за образование, наука и култура. На практика, показва доклада, броят на неграмотните се е увеличил с 20% и е заличил напредъка през последните две десетилетия. Тревогата за поколения, изправени пред катастрофа, кара ЮНЕСКО да събере на среща на 29 март 2021 г. министрите на образованието.
Срещата
„Една година COVID-19: приоритет е съживяването на образованието, за да се избегне катастрофата“ – така от ЮНЕСКО са нарекли срещата, която събира министрите на образованието. Целта, която форумът си поставя, е да отговори на три значими въпроса, свързани с образователната политика. Те са на първо място възобновяването на присъственото обучение и подкрепа за учителите, на второ полагането на усилия за намаляване броя на отпадащите от системата и на трето място ускоряване на дигиталните технологии.
Докладът и констатациите в него
Новият доклад на ЮНЕСКО за пореден път повдига въпрос, който от месеци е във фокуса на вниманието в света. Темата за затворените училища заради COVID-19 и начина, по който това се отразява, е разискван, анализиран и коментиран от множество организации и експерти. Всички те са категорични, че ако не бъдат предприети бързи и адекватни мерки, ще бъдем свидетели на истинска катастрофа за няколко поколения.
От началото на пандемията COVID-19 училището е прекъснато средно за 25 седмици зарази пълно или частично затваряне. Очаква се загубите да бъдат най-сериозни в Латинска Америка, Карибския регион, Централна и Южна Азия.
Проучването показва, че връщането към времето преди COVID-19, може да отнеме повече от десетилетие. В същото време възстановяване може да има до 2024 г., но при условие, че бъдат положени изключителни усилия и предложени стратегии за преодоляване на кризата.
В 30 държави, учебните заведения остават затворени. Това засяга 165 000 000 ученици. В 70 държави те са частично отворени в някои райони за определени класове или са с намалено присъствие и засягат близо 1 милиард ученици.
Близо 65% от правителствата в страните с ниски доходи са намалил финансирането в сферата на образованието. Същото са направили 35% от страните с високи доходи.
Четенето е ключов показател и основно знание. Способността за четене на децата от втори и трети клас в началното училище се измерва всяка година, за да е ясна степента на овладяването. Това се прави, защото именно способността за четене е основното знание, при липсата на което се нарушава образованието в дългосрочен план.
Докладът показва ясно високата степен на опасност пред няколко поколения да останат напълно неграмотни.
„Образованието трябва да бъде приоритет, когато се набелязват мерките, насочени към преодоляване на здравната криза както и във всички планове за възстановяване, които правителствата подготвят“, заяви преди срещата генералният директор на ЮНЕСКО Одри Азуле.
Организацията призовава за пълна мобилизация и за активно международно сътрудничество, за да бъде спазено основното право – това на образование.
unesco.org
СТАТИЯТА е свързана към
- Добрите практики
- Актуално
- Март, 2021-а – точката на пречупване в борбата с COVID-19
- Пандемията от COVID-19 може да приключи догодина, смята изпълнителният директор на „Moderna”
- Директорът на „Pfizer”: Ще е необходима ежегодна ваксинация срещу COVID-19
- Уроците на пандемията: служители и мениджъри заедно в борбата със стреса
- Носенето на маски на определени места ще отпадне, но само за ваксинираните
Коментари към ЮНЕСКО: Отворете затворените заради COVID-19 училища, за да предотвратим катастрофата за няколко поколения