Начало Социални грижи Добрите практики Ръководство: Как да... Старт! Да се научим да приемаме критиката и да се възползваме от нея

Старт! Да се научим да приемаме критиката и да се възползваме от нея

Старт! Да се научим да приемаме критиката и да се възползваме от нея - изображение

Фактите говорят, че нито едно човешко същество не обича опитът и професионализмът му да бъдат поставяни под съмнение. Нещо повече, малко от нас умеят да реагират спокойно на критика, особено ако същата е неадекватно предоставена и се използва главно, за да нарани или унижи отсрещната страна (което, уви, е по-разпространеният вариант).

В случаите обаче, когато негативната обратна връзка има за цел да ни усъвършенства, ако тя е градивна и положителна, ние можем само да се радваме, че сме имали честта да я получим. А тъй като го смятаме за изключително полезно умение, в следващите редове ви каним заедно да упражним набързо поведението си в моментите, когато сме на скамейката на обвиняемия, метафорично казано (макар че цялата истина е, че е точно така не бива да се чувстваме, когато ни критикуват).  

Най-важното от всичко е да останем спокойни. Ако усетим, че сърцебиенето ни се качва на "пътечката за бягане", трябва да направим всичко възможно да го свалим от там и да се успокоим. Кратка медитация или обратно броене наум могат да ни свършат полезна работа. Майсторството в приемането на критика се състои в изкуството да го направим с усмивка или поне - да не ни проличава, че сме притеснени от онова, което ще последва. Всъщност, тревожността е враг не само в описваната ситуация, но и във всяка друга. Тя може да ни попречи да чуем доводите на събеседника си и да направи неприятната лекция още по-неприятна. А идеята е съвсем различна – да си вземем необходимите от нея поуки и да се усъвършенстваме.  

Затова втората важна стъпка е да слушаме внимателно, в какво ни обвиняват. Нещо повече, добре е след това да обобщим и за себе си, и за критикуващия основните обвинения, за да са наясно и двете позиции с казуса, което ще ги направи по-успешни в разрешаването му. Специалистите съветват да не повтаряме дума по дума критиките, а да правим конкретен извод от всичко казано.

Ако ситуацията го позволява, хубаво би било да си дадем достатъчно време, за да реагираме с адекватна обратна връзка. Можем да обясним на събеседника си, че ще разгледаме проблема от всички ъгли и ще го обсъдим по-късно, защото когато афектът ни пусне, ще можем да комуникираме много по-успешно.

Най-предизвикателната част за повечето от нас идва тогава, когато се налага да признаем грешката си, което, всъщност, не е чак толкова трудно. Просто е: извиняваме се и обещаваме, че ще направим всичко възможно, за да не допускаме въпросния пропуск отново.

От този момент нататък именно критиката би трябвало, ако е конструктивна, да даде положителни резултати. Тя трябва да ни стимулира да търсим начини, които да подобрят представянето ни в определената област, да ни мотивира да преоткриваме собствените си възможности, да изгражда нови умения в нас. Ако не прави всичко изброено, значи… не е "нашата" критика и може би не трябва да й обръщаме толкова много внимание.

За финал е препоръчително да си починем и да сменим фокуса на събитията върху дейности, които ще възвърнат емоционалния ни баланс и ще ни помогнат да се противопоставяме пред нови предизвикателства.

Снимка: Wiki How

Още по темата:

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиПсихологияЛюбопитноЛайфстайлСнимкиСоциални грижиСпортНовини