МТСП: Промените в законодателството са в подкрепа на децата и техните семейства
За пореден път социалното министерство излезе с позиция, свързана с промените в Закона за закрила на детето и в Семейния кодекс, които влизат в сила от началото на 2020 г.
Становището от 5 септември 2019-а е предизвикано и от предстоящите граждански протести на 7 септември 2019-а, насочени срещу тези законодателни промени. От Националната асоциация „Поход за семейството“ обявиха, че застават зад протестите и изразиха мнение, че промените не само са повлияни от разбунилата духовете Национална стратегия за детето, но и противоречат на Конституцията и влизат в конфликт с българската традиция за независимост на семейството.
Ето и пълния текст на становището от МТСП:
Министерството на труда и социалната политика се противопоставя на неверните твърдения в публичното пространство по повод промените в законодателството в областта на закрилата на детето, които влизат в сила от 1 януари 2020 г. В тази връзка изразяваме следната позиция:
Приетите законодателни промени са насочени изцяло към подкрепа на децата, техните родители и хората, които се нуждаят от нея.
Подобрените разпоредби целят по-ефективна работа на социалните работници, за да може децата да останат в своите семейства или ако са разделени, да се върнат да живеят при своите майки и бащи.
Новите законодателни текстове имат за цел да реформират системата на социалните услуги, за да може те да отговарят по-добре на потребностите на хората, да са по-достъпни и да се повиши тяхното качество.
Промените имат за цел да отразят затварянето на всички домове за деца и подобряват координацията при закрилата на децата, тъй като тя не е отговорност само на социалните работници. Повечето от измененията в Закона за закрила на детето са терминологични и произтичат от промяната в дефинирането на социалните услуги. С тях не се въвеждат чужди модели и идеология.
В действащите от 2006 г. текстове, които регламентират основанията за настаняване на дете извън семейството, няма промяна. Както досега, така и след 1 януари 2020 г., подобна временна мярка за закрила ще може да бъде предприета единствено с решение на съда, при това само в много крайни случаи на насилие, неглижиране и нарушаване на интереса на детето (склоняване към проституция, просия, трафик). Социалните работници и полицията извеждат деца от семействата им само ако животът и здравето на детето са застрашени.
Последните промени в Закона за закрила на детето не променят действащите от повече от 13 години разпоредби, а само премахват възможността за настаняване в специализирани институции, тъй като до 2021 г. всички домове за деца, лишени от родителска грижа и домове за медико-социални грижи за деца ще бъдат закрити.
Хората, които помагат на децата в риск или сигнализират за дете в рискова ситуация, което се нуждае от закрила, не са доносници. От 2003 г. в Закона за закрила на детето е регламентирано, че човек, на който стане известно, че дете се нуждае от закрила, е длъжен незабавно да уведоми компетентните органи. Същото задължение има и всеки, на който това е станало известно във връзка с упражняваната от него професия или дейност, дори и ако то е обвързано с професионална тайна. Това задължение съществува от 16 г. и не е въведено с последните промени в закона, нито ще се промени след 1 януари 2020 г.
Сигналите обаче не са достатъчни за прилагане на мерки за закрила, а се проверят за тяхната достоверност и основателност. Затова в Правилника за прилагане на Закона за закрила на детето още от 2006 г. е записано, че „анонимни сигнали не се разглеждат, освен в случаите, отнасящи се до насилие над дете“.
Разпоредбата на чл. 36г от Закона за закрила на детето цели единствено да се регламентира и подобри междусекторният подход и сътрудничеството при случаи на насилие над деца, както и да осигури стабилитет при прилагането на Координационния механизъм при насилие, който действа от 2010 г. В нея са отразени основните дейности, разписани в Споразумението за сътрудничество и координиране на органите по закрила на детето при случаи на деца, жертви на насилие или в риск от насилие. В тях също не се предвиждат нови правомощия на органите за закрила, които да влизат в сила от 1 януари 2020 г.
В заключение бихме искали да подчертаем, че позициите, действията и мерките на Министерството на труда и социалната политика винаги са били в съответствие с конституционния принцип, че отглеждането и възпитанието на децата до пълнолетието им е право и задължение на техните родители и се подпомага от държавата.
mlsp.government.bg, magicmaman.co
- Павлина Делчева: Липсата на доверие в институциите доби гротескни размери!
- Повече от 1,2 милиарда лева са предназначени за справяне с последиците от COVID-19
- Структура и функции на Министерство на труда и социалната политика
- Предвиждат през 2021 г. всички записани в 8 клас да получат помощ от държавата от 300 лв.
СТАТИЯТА е свързана към
- Грижа за децата и подрастващите
- Закрила на детето
- Повече от 1,2 милиарда лева са предназначени за справяне с последиците от COVID-19
- Структура и функции на Министерство на труда и социалната политика
- Предвиждат през 2021 г. всички записани в 8 клас да получат помощ от държавата от 300 лв.
- Облекчени условия за бизнеса по мярката „Заетост за теб“ от 27 ноември 2020 г.
- Пробивът по казуса Национална детска болница е един от успехите ни, отчете министър Асен Меджидиев
- Националният план за заетост за 2021 г. се фокусира върху възстановяването на заетостта
- През 2020-а най-търсени на пазара на труда ще бъдат учителите и ИТ специалистите
- Социалните партньори подкрепиха единодушно идеята мярката 60/40 да продължи до 30 септември 2020-а
- ВАС отхвърли жалбата срещу промените в наредбата за мерките, с които ще се предотвратява изоставянето на деца
- Националният съвет за насърчаване на заетостта обсъди новите мерки за подкрепа на бизнеса в условията на COVID-19
Коментари към МТСП: Промените в законодателството са в подкрепа на децата и техните семейства