Начало Социални грижи Добрите практики Ръководство: Как да... Какво да правите, когато сте човекът с най-малко опит в екипа – 1 част

Какво да правите, когато сте човекът с най-малко опит в екипа – 1 част

Какво да правите, когато сте човекът с най-малко опит в екипа – 1 част  - изображение

Току-що сте започнали нова работа и сте адски, адски ентусиазирани. Възниква обаче един проблем: оказвате се служителят с най-малко опит в областта. Може би сте най-младият или просто сте решили да се реализирате в нова сфера: няма значение какъв точно е сценарият. Фактите са си факти – намирате се доста далече от зоната си на комфорт и сте много разтревожени. Разбира се, няма как да ви подготвим за всички предизвикателства, с които ще се сблъскате в разглежданата ситуация, но в следващите редове ще се опитаме да ви дадем решение на няколко от тях.

Предизвикателство #1: страдате от т. нар. синдром на самозванеца

Ако колегите ви имат повече опит от вас, съществува реален риск първата ви мисъл да бъде: "Боже, направиха огромна грешка, че ме наеха." Все пак, имайте предвид, че, ако не сте лъгали откровено в автобиографията си, работодателят ви, наемайки ви, си дава ясна сметка, че сте начинаещи в конкретното направление. Въпреки тази подробност, вие сте получили позицията. Това означава, че наемащите ви са видели потенциал у вас и, че са ви повярвали.

Решението: Редно е да си повярвате и вие. Тук сте, може би защото сте хвърлили немалко усилия, за да се подготвите за интервюто. Защото го заслужавате. Второ, ако забелязвате нещо, което ви кара да се чувствате особено нервни в работата, вижте дали не можете да оправите бързо нещата, за да се сдобиете с нужните квалификационни умения. Запишете се на курс или открийте колега в екипа, който ще се съгласи да ви помогне да запълните "празнината".

Предизвикателство # 2 : мислите си, че знаете и можете всичко

Някои хора, въпреки че не разполагат с нужния опит, са склонни да смятат, че няма задача, която да ги затрудни, ама наистина. Поради това, въпросните ентусиасти често проявяват нулев интерес към мнението на другите; както и към възможността да се учат от чуждия опит; или да търсят помощ. Както се досещате, подобно поведение също може да е деструктивно. На първо място, тези служители се лишават от ползата на институционалното познание. Даваме чудесен пример: вие може да имате брилянтна идея, но как бихте могли да знаете, че шест месеца по-рано друг е имал същото хрумване, но, че реализацията му се е провалила "с гръм и трясък", ако отказвате обратната връзка. От друга страна, това поведение на "вълк-единак" едва ли ще ви спечели много приятели. Превръщането ви в отборен играч и спечелването на доверието на другите изискват да изминете своя път на развитие в компанията и определено няма как това да се случи от раз.

Решението: Уверено споделяйте идеите си, но не се изкушавайте да се държите като най-умния човек в стаята. И още: би било добре да поработите върху уменията си за слушане. По време на срещите за размяна на идеи не се старайте да сте първият, който ще изкаже своите предложения. Вместо това, бъдете този, който слуша, подкрепя "съотборниците си", учи се, задава въпроси и иска да научи повече за чуждите идеи. В допълнение, непрекъснато искайте помощ и обратна връзка, вместо да се впускате самостоятелно в действие и в догадки. Осъзнаването, че не разполагате с всички отговори не само ще ви направи по-отзивчиви, но ще накара хората да ви вярват повече, когато изказвате мнението си по даден казус.

По статията работи: Красимира Костадинова
Източник: www.themuse.com
Снимка: carl dwyer/ freeimages.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСоциални грижиНовиниЛюбопитноСпортЛайфстайл