Анджела, Гергана и Филип: Успехът е да оставиш света по-добър, отколкото си го заварил!
Те са млади, амбициозни, можещи. Упорити са и убедени, че когато търсиш достатъчно активно и целенасочено, намираш всичко, което ти е нужно. Мечтаят да създадат бизнес, в който съществува баланс между печалбата и социалната отговорност. Те са Анджела Иванова, Гергана Станчева и д-р Филип Ублеков. Стартъп компанията им LAM’ON е сред 20-те социални стартъпа в света, стигнали до финала на конкурса Chivas Venture 2019. Създателите на революционното биоразградимо фолио вярват, че са в състояние наистина да направят света по-добър. Както споделя д-р Ублеков, успехът е да работиш онова, което те вдъхновява, но и когато пътят ти свърши да видиш, че светът е станал малко по-добър, отколкото е бил. Признават, че не биха искали да напуснат България, защото тук има толкова много работа за вършене с толкова безценни хора. И независимо от всички трудности, знаят, че когато имаш желание и вярваш в него, всичко може да се постигне. Дали ще успеят в глобалния конкурс? Дано е така, защото го заслужават. Резултатът ще стане ясен през май, а до 30 април всеки, който иска да ги подкрепи, може да го стори на интернет страницата на Chivas.
Как решихте да създадете стартъп компанията си LAM’ON и защо?
Анджела: LAM’ON се зароди през 2016. С Гергана работихме по проект, в който искахме да приложим именно такъв ламинат с цел екологичен и биосъобразен краен продукт. За всеобща изненада не намерихме такъв продукт на европейския пазар. Впоследствие започнахме да ровим из научни статии и решихме да проверим какво би ни струвало да направим такъв продукт. Оттам започна цялата фиеста.
Мислите ли, че социалното предприемачество става все по-популярно и ако е така на какво се дължи това?
Гергана: Светът става все по-малък с развитието на технологиите и комуникациите и е все по-видимо, че трябва да работим заедно и за всеобщото благо. Некоректните практики са все по-трудни за прикриване, а крайният потребител търси все по-активно добавената стойност на всеки продукт в така пренаситения пазар. В този смисъл и преориентацията на бизнеса към по-социално отговорно поведение е неизбежна.
Как стигнахте до идеята да създадете биоразградимото фолио? Какво ви провокира?
Анджела: Провокира ни най-вече това, че нямаше ясна причина биополимерите да не са приложени в печатната индустрия. Със сигурност допълнителната мотивация дойде от десетките откази от страна на научните кадри в страната, но когато си достатъчно упорит намираш нужното. Доц. д-р Даринка Христова бе първият човек, който повярва в нас и именно тя ни насочи към д-р Филип Ублеков, с когото вече година работим усилено за успешната разработка на LAM’ON.
Разкажете нещо повече за изобретението и за ползата от него.
Гергана: Ламинатът е тънък слой пластмаса, който се прилага върху печатни изделия, за да защити хартията от неблагоприятни условия. Проблемът е не само в употребата на пластмаса, но и в трудностите при рециклирането на крайния продукт. Митът, че печатната индустрия е на изчезване, е една от причините да няма по-сериозен натиск върху производителите от страна на крайния потребител. Само в Европа този сектор има годишен оборот от над 88 милиарда евро, благодарение на над 120 000 компании. Игнорираме проблема с ламинираните продукти, защото по дизайн е почти невидим.
Филип: LAM’ON е алтернативата - 100% биоразградимо ламиниращо фолио за печат. Фолиото е изработено от полимлечна киселина, която пък се синтезира от царевица. Лепилният слой е съобразен с нуждите на индустрията и е напълно нетоксичен. Голям плюс е още, че лепилото е водоразтворимо, за да улесни отделянето на фолио от хартия и рециклирането и на двата елемента.
Как приемат продукта ви онези, на които го предлагате?
Анджела: За всеобщо щастие бизнесът реагира изключително добре на LAM’ON. Казвам “всеобщо”, тъй като главната цел на LAM’ON е да елиминира един на пръв поглед незабележим проблем, който обаче има големи отражения в околната ни среда. Тенденциите към “раззеленяване” на бизнеса биват подкрепени и от европейски директиви, но е хубаво да отбележим, че повечето големи, а и малки компании имат поставени цели в посока устойчиво развитие. Именно тези настроения ни дават допълнителна мотивация в скорошното пускане на LAM’ON на пазара.
Има ли в България условия за развитието на социално предприемачество и какво пречи все още на този вид бизнес?
Гергана: Условия има, може би не толкова благоприятни като в Северозападна Европа, но където има желание, пречките са само подробности. Основният проблем в България е, че хората все още не са разпознали силата си като консуматори и не я упражняват, за да регулират пазара.
И още малко по темата за икономическата ситуация в страната, която продължава да бъде твърде нестабилна. Единствено липсата на инвестиции и на по-мащабно производство ли са в основата на трудностите?
Анджела: Факт е, че на държавно ниво не се насърчава младият бизнес. Тоест няма дори минимални облекчения или разсрочване на задълженията ако издигаш една фирма от нула и без начален капитал. Това автоматично вкарва голяма част от младите предприемачи в сивия сектор за няколко години. Понякога и за повече. Не можем да пренебрегнем и нестабилното икономическо състояние на страната и ниския стандарт - предприемачеството е в голяма степен поемане на риск, което е значително по-трудно когато знаеш, че няма кой да те хване ако паднеш.
Не се ли изкушихте като мнозина други да напуснете страната?
Гергана: Не. И тримата пътуваме много и тази тенденция няма да се промени и в личен, и професионален план. Малко неща са толкова ценни колкото споделения опит и широк мироглед. Целият свят ни е “вкъщи”, а в България има толкова много работа за вършене и то с безценни хора, че да я напускаме на този етап е безсмислено.
Станахте финалисти в глобалния конкурс Chivas Venture 2019. Как се чувствате, какво означава това за вас и какви са очакванията ви?
Гергана: Да спечелим Chivas Venture на национално ниво бе изключителен комплимент и шанс за LAM’ON. Последните няколко месеца са изпълнени с много работа както върху продукта, така и върху нас самите. През март минах през Акселераторската програма към конкурса, която беше доста интензивна серия от лекции и упражнения. Сега активно се готвим за глобалните финали на 7, 8 и 9-ти май в Амстердам. А от 9-ти до 30-ти април всички ще могат да ни ударят по едно рамо в онлайн гласуването на страницата на Chivas. На база на събраните гласове се разпределят $100 000 между 6 от екипите, което би било изключителна помощ по пътя ни.
Дайте ми вашето определение за успех?
Филип: Успех е да даваш дните си с удоволствие на работа, която да ти осигурява финансово спокойствие и безкрайно удовлетворение. А когато пътят ти приключи, да оставиш света по-добър, отколкото си го заварил.
И на финала бих искала да споделите за какво мечтаете?
Гергана: Планираме да създадем пълна гама от консумативи за печат, базирани на възобновяеми източници и щадящи хората и природата. Стартираме с ламиниращо фолио в гланц и мат, но далеч не смятаме това да е единственият продукт в портфолиото ни. Ще последват още много вариации на ламиниращото фолио, лакове, UV лакове и други консумативи. Искаме цялото производство да остане в България и да изградим един наистина “модерен” бизнес, в който печалба и социална отговорност са балансирани.
Автор: Гергана Караилиева
Снимки: Личен архив
Коментари към Анджела, Гергана и Филип: Успехът е да оставиш света по-добър, отколкото си го заварил!