Начало Социални грижи Добрите практики Разговаряме с... Александър Ненов: за мотивацията на работното място

Александър Ненов: за мотивацията на работното място

Александър Ненов: за мотивацията на работното място - изображение

Александър Ненов е млад български предприемач, автор на няколко полезни книги, между които "Как да печелим от интернет" и "Интернет безопасност". През годините Алекс е създавал, развивал и продавал десетки бизнеси предимно в интернет, но също и в реалния свят. Не е случайно, че той често получава покани да бъде гост-лектор на семинари и конференции като: TED, StartUP и много други, а в личния си сайт не се уморява да дава полезни съвети. В свободното си време чете и пише фантастични разкази, освен това много обича да обикаля света.

Решихме да се свържем с него и в поредица от материали да обсъдим заедно няколко важни теми, които, предполагаме, ще са интересни на всеки човек по пътя на професионалната му реализация. Започваме да нищим първата ни тема – какво е това мотивация и къде да я търсим?

***

Алекс, нека най-напред те попитаме: според теб, професионалната мотивация повече вътрешно определено състояние ли е или зависи по-скоро от външни фактори – финансови стимули, работна среда и прочее? А може би е и двете?

Имам един любим цитат на Даниел Мойнихан - "Вие имате право на собствено мнение. Но нямате право на собствени факти." В тази връзка, има редица психологически книги, изследвания и учени, които са доказали, че мотивацията извира от нас самите и често външните стимули не са достатъчни, за да ни мотивират. Понякога хората си мислят, че ако взимат двойно повече пари, ще са мотивирани, но това е изключително краткотрайно явление, след което мотивацията отново е същата, каквато е била и преди. Цялата истина е, че ние сами създаваме мотивацията си. Външните фактори като работната среда и доброто качество на живот може да имат ефект върху начина ни на мислене, върху креативността, последователността и фокуса ни – все важни фактори за успеха.  

Добре, тогава как може да поддържаме вътрешната си мотивация на ниво, имаш ли някакви бързи рецепти по този въпрос, макар че, предполагаме, казусът тук е доста индивидуален?

Моята лична система е проста. Често се питам: "Искам ли наистина да правя това? "Ако отговорът е  "НЕ ", намирам начин да се откажа и да преустановя тази си дейност. След което се питам: "А какво искам да правя?" Какъвто и да е отговорът, има начин той да се превърне в план, в бизнес и в реалност.

Каква е твоята визия за мотивираща професионална среда – open space/отвореното работно пространство, ежемесечни бонуси за служителите, тийм билдинг инициативи и т.н?

В този въпрос има тема за цяла статия. Нека започнем от open space офис пространствата. Те изглеждат модерни, но имат силно разфокусиращо действие върху екипите и индивидите. Хората са принудени да се изолират със слушалки от околните, за да се фокусират, но това пък е вредно, ако се прави 8 часа всеки работен ден. Бонусите за мен са оценка за добре свършена работа. Има фирми, в които се работи предимно за бонуса и, за да се надхитри бонусната система. Понякога това означава да се ощети компанията, да се "скалпират" клиентите, да се уволняват хора, за да се спечели бонус. Тази практика понякога не е най-добрата форма на финансово стимулиране. Бонусът е смислен, когато е неочакван и показва реална оценка за свършена работа или конкретен успех.

Колко важно място трябва да заема заплащането като мотивационен елемент?

Не може да се очаква от човек, който мисли какво ще яде, как ще си плати наема и учебниците за децата, да се отдаде на 100% на каквато и да е дейност. Работодателят трябва да се стреми да елиминира битовите проблеми на служителите си, доколкото е възможно, чрез заплати, бонуси или социални пакети. Тогава единствените грижи на служителя ще са да се свърши конкретната задача. Представете си как Илон Мъск би мислил за Марс, ако няма какво да яде детето му. Но той и всичките му служители са обгрижени добре и единственият им проблем е как да захранят с гориво ракетата, която ще върне първите марсианци обратно на земята.  

Знаят ли работодателите у нас как да мотивират служителите си или има още много какво да се направи по този въпрос?

Ситуацията у нас е такава, че след комунизма много хора се оказали собственици на бизнеси или малки предприемачи. Без да имат време да четат и да се обучават за това как се управляват хора, как да бъдат лидери, а не диктатори, как да се осъзнаят и да изпитват емпатия към служителите си, няма как да разберат по какъв начин да допринесат към това кадрите им да се мотивират да работят ефективно. Решението е просто – четене на книги. Ежедневно. Без изключение. Там са отговорите.

Пожелай ни нещо мотивиращо!

Няма идея или мечта, която да не можете да обърнете в план с краен срок.

 

Снимка: личен архив

5.0, 2 гласа

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияСнимкиЗдравни съветиНовиниСоциални грижиСпортЛайфстайлЛюбопитно