Начало Социални грижи Добрите практики Ръководство: Как да... Как да ползваме мобилното приложение за публичност, повече прозрачност и контрол за извършените плащания от Здравната каса?

Как да ползваме мобилното приложение за публичност, повече прозрачност и контрол за извършените плащания от Здравната каса?

Как да ползваме мобилното приложение за публичност, повече прозрачност и контрол за извършените плащания от Здравната каса? - изображение

На първи ноември 2016 година следва да се появи безплатното мобилно приложение на касата за публичност, повече прозрачност и контрол за извършените от институцията плащания.

Благодарение на тази иновация следва да ни се изпраща полезна информация, като например с какви медикаменти са ни лекували, какви медицински манипулации са ни правили, в кои болнични отделения сме лежали, каква е била стойността на терапията, поета от касата. Така ще имаме възможност бързо и лесно да научаваме дали някои болнични институции не се опитват да печелят от нас.   

Работата с мобилното приложение ще е лесна - здравноосигурените лица трябва да въведат единния си граждански номер, след което получават код, чрез който ЕГН им се праща към сървъра на НЗОК. Цената за услугата следва да бъде 32 стотинки. След тази операция лицата получават специален активационен код за регистриране в болничното заведение.

При този случай евентуални злоупотреби не могат да се случват, тъй като кодът се предоставя единствено до телефона на здравноосигуреното лице, чиито данни, попълнени при получаването на картата, съвпадат с подаденото ЕГН за мобилното приложение. Мобилната апликации следва да има и опция „Съобщи за нередност в НЗОК”. Тя е създадена за случаите, когато някой прави опит да ни „лекува”. При подаване на сигнал за нередност, инспектори на НЗОК следва да направят проверка на случая.

В ситуациите, когато на здравноосигурените лица се налага да сменят телефонния си номер, те следва да отидат в болницата, където са се лекували последно, за да се заличи предишния регистрационен номер и да получат нов активационен номер, с който да се регистрират наново.
 Въвеждането на мобилното приложение има ключови предимства както за НЗОК, така и за пациентите.

Предимства за НЗОК

1. Улеснява се достъпът до информация на пациентите относно важни здравноосигурителни събития и плащания.

2. Подобрява се комуникацията между пациентите с НЗОК при евентуални нередности или грешки

3. Подобряват се контролът здравноосигурителните събития и дейности, заплащани от НЗОК чрез привличане на пациента като активен участник в процеса на контрол

Ключови предимства за пациентите

1. Осигурява се навременен достъп до нова информация, касаеща регистрираните здравноосигурителни събития и подадените искове за плащания от изпълнителните на медицинска помощ

2. Моделът за комуникация с НЗОК се улеснява при констатирани нередности

3. Приложението подобрява възможността да се упражнява контрол

Регистрация на телефонни номера за достъп

1. Пациентите ще могат да регистрират до три телефонни номера в системата от ИМП.

2. Осигурява се възможност регистрацията да се променя (чрез добавяне и премахване на телефонни номера).

3. Възможност за достъп от едно мобилно устройство (смартфон или таблет) до данните на повече лица – деца, родители.

От къде можем да си свалим приложението?

1. Google Play Store.

2. Apple App Store.

3. Microsoft Windows Store.


Как да го регистрираме и активираме?

Поддържаните операционни системи, с които приложението работи:

1. Android 4.x или по-висока

2.  iOS 7 или по-висока

3. Windows UWP

Функции на приложението. Те са две:

1. Списък с регистрирани здравноосигурителни събития

2. Списък с подадени искове за лицето, активирало услугата

Процес на уведомяване за регистрирано събитие



Функции на мобилното приложение – уведомление:

1. Включва индикация за ново събитие, изискващо повишено внимание

2. След като се направи избор на конкретното уведомление се визуализират данните за събитието

Функции на мобилното приложение – данни за регистрирано събитие:

1. Вид регистрирано събитие

2. Имена на пациента

3. Договорен партньор – регистрирал събитието

4. Дата на регистриране

Процес на уведомяване за иск/плащане

Функции на мобилното приложение – данни за иск на ИМП:

1. Вид на дейностите

2. Имена на пациента

3. Договорен партньор, който е отчел иска за плащане на медицинската услуга

4. Дата/период на изпълнение

5. Сума на иска за дейността

6. Други суми по иска (за медикаменти, медицински изделия, имунизация, за ВСМД, други)

Функции на мобилното приложение:

1. Подаване на сигнали за нередности.

Разработката на цялостната система за пръстовите идентификатори е на стойност 400 000 лева, а гореспоменатото мобилно приложение няма да струва нищо на Здравната каса.

Още по темата:

5.0, 2 гласа

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияНовиниСоциални грижиНормативни актовеАнкетиТестове