Начало Социални грижи Грижа за децата и подрастващите Детски заведения и социални услуги за деца Адаптация на децата в детската ясла и градина

Адаптация на децата в детската ясла и градина

Адаптация на децата в детската ясла и градина - изображение

Адаптация се дефинира като приспособяване на организма към нови непознати за него условия. За малкото дете първият период на адаптация настъпва непосредствено след раждането. Новороденото се адаптира към новите условия на живот – температурата, светлината шумовете на въздушната среда, начин на хранене. Следващ период на адаптация на децата е постъпването в детската ясла или градина. Това е качествено ново преживяване, защото детето се вписва в съвършено ново пространство, в което действат специфични отношения и обкръжение. Адаптационният процес на децата в детската ясла или градина се състои от съставянето на голям спектър от реакции с индивидуален характер, зависещ от психофизиологичните и личностовите особености на малкото дете, от сложността на отношенията в неговото семейство, от условията в самата институция и др.

Детските психолози определят тридесет дневната непрекъсната посещаемост на детска ясла или градина като нормален срок за адаптиране. Често са наблюдавани ситуации, в които децата започват да посещават детското заведение с желание за първите няколко дни, забавляват се и всичко е нормално. Но веднага след една - две седмици от тръгването на детска ясла или градина, някой деца започват да плачат, да се оплакват от болки в коремчето, да капризничат и да афишират явно нежелание за посещаване на детската институция. Такова явление е абсолютно нормално, особено за децата, които са предразположени към създаване на нови контакти и впечатления. В началото те приемат условията на институцията като място за игра с много деца. Но първоначалното впечатление отстъпва пред усещането, че това не е мястото, където всичко се подчинява на конкретните детски желания, а установеният ритъм на домашната обстановка е заменен с по-строга организация на ежедневието. При неразбирателство с някое от децата, не е възможно детето да отиде при своята майка, която да го утеши. Също така започва да се усеща все по-ясно и учителският авторитет в групата.

Процесът на постъпване на детето в дадено детското заведение, не засяга единствено него. Понякога това се оказва и доста тежък процес за майката, защото тя не може да контролира случващото се с детето й в толкова голяма степен, колкото е била първоначално.

Преди време никой не е подлагал на съмнение авторитета на този тип институции в детската грижа, доверието в самата система е било по-високо.

В случаите, които родителите имат усещането, че посещението на детското заведение е мъчителен процес за детето е необходимо да се проведе разговор с учителите или директора на институцията. Те са склонни винаги да съдействат в процеса на адаптация на детето в детската ясла или градина, защото те именно са главните участници в този процес. Действията на родителите трябва да са свързани изцяло в посока подпомагане и създаване на положителна идея за този тип институции като цяло.

 

Още по темата:

0.0, 0 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСоциални грижиНовиниОбразованиеЛайфстайлПсихологияЛюбопитноЗдравни съветиСпортИсторияСнимкиНормативни актовеСпециалистиЗаведенияАлтернативна медицинаХранене при...ОрганизацииЛеченияИнтервютаТестовеБотаникаРецептиАнкетиКлинични пътекиМедицински изследвания